A Study of factors Influencing u-Market Service Acceptance for Traditional Market Revitalization

재래시장 활성화를 위한 U-Market 서비스 수용성에 영향을 미치는 요인 연구

  • Yoo, Ho-Sun (Graduate School of International Management, Kyunghee University) ;
  • Kim, Jae-Kyeong (School of Management, Kyunghee University) ;
  • Kim, Min-Yong (School of International Management, Kyunghee University) ;
  • Kwon, Oh-Byung (School of International Management, Kyunghee University) ;
  • Cho, Hye-Kyung (Department of Informational and Communications Engineering, Hansung University)
  • 유호선 (경희대학교 대학원 국제경영학과) ;
  • 김재경 (경희대학교 경영대학) ;
  • 김민용 (경희대학교 국제경영대학) ;
  • 권오병 (경희대학교 국제경영대학) ;
  • 조혜경 (한성대학교 정보통신공학과)
  • Published : 2008.08.31

Abstract

There are relatively inactive discussions about applying ubiquitous technology (uT) to traditional marketplace. If u-Market which affords to promote customer shopping convenience and on/offline shopping experience is implemented, then traffic of visiting customers as well as the revenue of the market will increase. Ultimately, it will lead to revitalizing traditional market. For this purpose, we developed a realistic u-Market service scenario with restricted uT considering spatial limitation and poor infrastructure of the physical marketplace. Based on u-Market service scenario, we have empirically investigated the determinants of u-Market service acceptance of the actual customers of traditional marketplace. We hope the results of this study will help in improvement of u-Market system development and service feasibility.

유비쿼터스 기술(uT)의 적용에 대한 논의가 상대적으로 저조한 재래시장에 uT를 적용하여 쇼핑고객의 쇼핑편의와 온/오프라인 쇼핑경험을 촉진할 수 있는 u-Market을 구현한다면, 재래시장을 방문하는 쇼핑고객의 수를 증가시킬 수 있으며, 이는 매출증대로 이어져 재래시장 활성화에 일조할 것이다. 이를 위해 우선 현실적인 u-Market 서비스 시나리오를 개발하였고, u-Market 시나리오를 기반으로 실제 사용자들을 대상으로 u-Market 서비스 수용성에 영향을 미치는 요인에 대한 연구를 하였다. 본 연구에서 제안하는 u-Market 서비스 시나리오는 향후 시스템 구현단계에서 개발자들 간의 협업을 촉진하여 고품질의 시스템을 효과적으로 개발하는데 일조할 것이다. 뿐만 아니라 u-Market 서비스 수용성에 영향을 미치는 요인에 대한 연구결과는 차후 재래시장에 실제로 구축될 u-Market 서비스의 성공가능성을 제고하는데 도움을 줄 것으로 기대한다.

Keywords

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