DOI QR코드

DOI QR Code

A study on the relationship between psychological separation from their parents and depression of high school students

고등학생의 성별.우울수준과 부모와의 심리적 독립과의 관계

  • Kim, Seong-Ran (Iksan City Transnational Marriage Family-Support Center) ;
  • Park, Hyo-In (Conell University) ;
  • Song, Soon (Faculty of Human environmental science, Wonkwang University)
  • 김성란 (익산시 결혼이민자가족지원센터) ;
  • 박효인 (코넬대학교) ;
  • 송순 (원광대학교 생활과학대학 가정아동복지학)
  • Published : 2008.08.30

Abstract

The research is find out the importance of psychological separation of high school students and the effects of this separation from their parents on depression. The data were collected boys(108) and girls(120) second-grade high school students in Jeonbuk area and analyzed Independent-Samples T-test, ANOVA, Pearson's correlation in use of SPSS WIN 11.5 program. The main results are as follows.: 1, Psychological separation from farther was that girls were higher in attitudinal independence than boys. Psychological separation from mother was that boys were higher in functional, emotional independence than girls. There was no significant differences in depression between boys and girls. 2. In the relation between psychological separation from father and depression, girls showed negative correlation attitude independence and both of boys and girls showed positive correlation in conflictual independence. In the relation between psychological separation from mother and depression, boys showed negative correlation in attitude independence and girls showed negative correlation in functional, attitudinal independence and both of boys and girls showed positive correlation in conflictual independence. 3. Psychological separation from father by the level of depression was related attitudinal, conflictual independence for girls and was related conflictual independence for boys. Psychological separation from mother by the level of depression was related functional, attitudinal, conflictual independence for girls and was related attitudinal, conflictual independence for boys. Finally, the more severe depression was related higher conflict independence from their parents.

Keywords

References

  1. 권석만(2000). 우울증. 서울: 학지사.
  2. 권석만(2004). 현대이상 심리학. 서울: 학지사.
  3. 김은영(1992). 대학생의 심리적 독립과 사회적 적응에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  4. 김은정.권정혜(1998). 우울증상과 관련된 대인관계 특성. 한국심리학회지(임상) 17(1), 139-154.
  5. 김진희(1999). 고등학생이 지각한 가족체계의 특성과 심리적 독립감 및 진로 결정수준과의 관계. 홍익대학교 대학원 석사학위 논문.
  6. 매일경제(2003). 4월 23일자.
  7. 맹영임(2001). 가족체계와 심리적 독립수준 및 진로결정의 관계. 홍익대학교대학원 박사학위논문.
  8. 박현주(2006). 고등학생의 심리적 독립과 진로결정 수준 및 진로 준비행동과의 관계. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  9. 배제현(1993). 청소년기의 분리 개별화와 자아정체감, 학교 및 가정생활에 대한 적응과의 관계. 계명대학교 대학원 박사학위논문.
  10. 송 순. 박효인(2006). 대학생의 부모-자녀 관계와 심리적 독립에 대한 연구. 부모교육연구 제3권2호. 5-25.
  11. 신재은(1999). 청소년의 우울에 영향을 미치는 심리사회적 요인에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 옥 정(1997). 청소년기 애착 안정성과 우울성향의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문.
  13. 이미정(2001). 어머니의 양육태도 및 학교상황과 청소년 우울증과의 관계. 중앙대학교 사회개발대학원 석사학위논문.
  14. 이영호.송종용(1991). BDI, SDS, MMPI-D척도의 신뢰도 및 타당도에 대한 연구. 한국심리학회지 임상, 12(1).
  15. 이혜승(2004). 부모의 이혼과 양육형태에 따른 초기 청소년의 우울증상과 학교적응. 청소년학연구. 11권(1), 421-441.
  16. 전성일 외(1996). 청소년의 우울증과 우울행동장애에서의 부모양육태도에 관한연구. 소아.청소년 정신의학 7(1).
  17. 정경희(2004). 중학생이 지각한 부모와의 심리적독립 및 자아 정체감과 학교 적응과의 관계. 건국대학교 교육대학원 석사학위논문.
  18. 정은희(1993). 부모로부터 독립과 대학생활 적응과의 상관연구. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  19. 한미선(1987). 한국대학생의 심리적독립과 적응과의 관계. 숙명여자대학교 대학원석사학위논문.
  20. Blos, P.(1967). The second individuation process of adolescence. The Psychoanalytic Study of the Child, 25, 162-185.
  21. Blos, P.(1979). The adolescent passage. NY: = International universities press.
  22. Dashef, S.(1984). Aspects of identification and growth during late adolescence and young adulthood. American Journal of Psychotherapy, 38, 239-247.
  23. Hoffman. J. A., (1984). Psychological separation of late adolescents from their parents. Journal of counseling psychology, 31(2), 170-178. https://doi.org/10.1037/0022-0167.31.2.170
  24. Hoffman. J. A.,& Weiss(1987). Family dynamics and presenting problems in college students. Journal of Counseling Psychology, 34, 157-163 https://doi.org/10.1037/0022-0167.34.2.157
  25. Josselson, R.(1988). The Embedded Self : I and Thou Revisited. In Self, Ego, and Identity: Integrative Approaches. Lapsley, D. K., & Power, F. C. (Eds.), NY: Springer-Verlag, 91-106.
  26. Lapsley, D. K, Rice, K .G., Shadid, G. E(1989). Psychological Separation and adjustment to College. Journal of Counseling Psychology, 36, 286-294. https://doi.org/10.1037/0022-0167.36.3.286
  27. Lores, F. G., Campbell, V .L. et al.,(1986). Depression, Psychological Separation and college adjustment : An investigation of sex difference. Journal of Counseling Psychology, 33, 52-56. https://doi.org/10.1037/0022-0167.33.1.52
  28. Lopes, F. G., Campbell, V. V., & Watkins, C. E, J R(1988). Family structure, Psychological Separation, and College adjustment: A canonical analysis and cross-Validation. Journal of Counseling Psychology, 35, 402-409. https://doi.org/10.1037/0022-0167.35.4.402
  29. Mahler, M., Pine, F., & Bergman, A.(1975). The Psychological birth of the human infant. NY : Basic Books
  30. Spitz, R. A.(1965). The first Year of Life : A Psychoanalytic Study of Normal and Deviant Development of object Relations. NY: International Universities Press.
  31. Sullivan, K., & Sullivan, A.(1980). Adolescent - parent separation. Developmental Psychology, 16, 93-99. https://doi.org/10.1037/0012-1649.16.2.93