Correlates of Prosocial Behaviors in Male and Female Adolescents

남녀 청소년의 친사회적 행동 관련 변인 연구

  • Published : 2008.04.30

Abstract

The variables studied in relation to adolescents' prosocial behaviors were grade, prosocial moral reasoning, empathy, self-esteem, parental prosocial behaviors, support and marital conflict, social economic status, peer prosocial behaviors and support, teacher support, school life satisfaction and achievement. The sample consisted of 837 seventh and tenth grade adolescents. Statistics and methods used for the data analysis were Cronbach's alpha, frequency, percentage, t-test, Pearson's correlation and multiple regression. Several major results were found from the analysis. First, female students had more prosocial behaviors than male students. Second, male and female students' prosocial behaviors showed positive correlations with grade, prosocial moral reasoning, empathy, self-esteem, parental and peer prosocial behaviors and support, teacher support and school life satisfaction. However, female students' prosocial behaviors had a negative correlation with parental marital conflict. Third, important variables predicting male and female students' prosocial behaviors were empathy, peer prosocial behaviors and parental prosocial behaviors. Important variables predicting male students' prosocial behaviors were teacher support and prosocial moral reasoning. On the other hand, the important variable predicting female students' prosocial behaviors was self-esteem.

Keywords

References

  1. 강덕귀(2002). 부부관계 및 부모-자녀관계와 육아의 문제행동. 충북대학교 교육대학원 석사학위논문
  2. 권영옥.이정덕(1999). 부부갈등과 아동의 행동문제. 아동학회지, 20(2), 299-317
  3. 권윤아(1997). 실업계 여고생의 가출에 영향을 미치는 변인들 및 가출 유형 분석. 부산대학교 대학원 석사학위논문
  4. 김경연.하영희(1998). 사회화 요인들이 청소년의 도덕적 행동(친사회적 및 규칙위반행동)에 미치는 영향 분석 연구, 한국청소년연구, 28, 후기, 69-93
  5. 김유경(2004). 청소년의 내면화-외현화 문제행동에 따른 인지적 특성-비합리적 신념, 자동적 사고와 문제해결능력을 중심으로-. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문
  6. 김유선(1998). 아동이 지각한 부모 양육태도와 아동의 친사회적 도덕추론. 연세대학교 대학원 석사학위논문
  7. 김태운(2005). 중.고생의 자아존중감과 문제행동 및 이타행동에 관한 연구. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문
  8. 김희화(1998). 청소년의 자아존중감 발달 : 환경변인 및 적응과의 관계. 부산대학교 대학원 박사학위논문
  9. 박민정(2002). 청소년의 공격성에 영향을 미치는 생태학적 변인. 경북대학교 대학원 박사학위논문
  10. 서미정(2006). 또래괴롭힘 완화요인의 탐색-주변또래의 유형 분석을 중심으로-. 부산대학교 대학원 박사학위논문
  11. 송명자(1995). 발달심리학, 서울: 학지사
  12. 송종란(1999). 초등학생들의 친사회적 도덕 판단, 사회적 행동, 인기도와 부모의 양육방식과의 관계. 경남대학교 교육대학원 석사학위논문
  13. 신경진(2000). 가정의 사회경제적 지위에 따른 어머니-아동간 책읽기 상호작용. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문
  14. 윤경희(1995). 아동이 지각한 부모의 양육태도와 아동의 창의성, 친사회적 행동 및 학업성취도와의 관계. 건국대학교 교육대학원 석사학위논문
  15. 이경주(2002). 청소년의 공감과 친사회적 행동의 관계 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  16. 이미란(2001). 아동의 교사지지 지각과 행동문제. 전남대학교 대학원 박사학위논문
  17. 이숙정(2001). 아동의 다중지능과 친사회적 행동의 관계 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  18. 이순복(1993). 아동이 지각한 부모의 양육행동과 아동의 친사회적 행동의 관계. 영남대학교 대학원 석사학위논문
  19. 이옥경(2002). 과제의 특성에 따른 유아와 아동의 친사회적 도덕추론과 친사회적 의사결정 및 어머니의 친사회적 도덕추론의 관계. 서울대학교 대학원 박사학위논문
  20. 이옥경.이순형(1996). 과제의 부담과 종류에 따른 아동의 친사회적 도덕 추론과 친사회적 행동, 아동학회지, 17(1), 275-288
  21. 이현정(1997). 청소년의 환경적 변인, 개인적 변인 및 음란매체 접촉도와 성비행간의 관계. 부산대학교 교육대학원 석사학위논문
  22. 임형아(2004). 부부갈등과 부부역할만족도가 유아의 공격성과 친사회성에 미치는 영향. 카톨릭대학교 교육대학원 석사학위논문
  23. 장영애(1986). 가정 환경적 변인과 아동의 사회적 능력간의 관계 : 인과모형 분석. 연세대학교 대학원 박사학위논문
  24. 장윤정(1996). 아동.청소년의 일상적 스트레스, 사회적 지지 및 적응행동에 관한 연구. 서울여자대학교 대학원 석사학위 논문
  25. 장지우(2005). 아동의 친사회적 행동에 대한 어머니 변인, 또래 변인 및 감정이입의 인과적 관계. 부산대학교 대학원 석사학위논문
  26. 정희원.김경연(1998). 가정 환경적 변인 및 아동 개인적 변인과 친사회적 행동 간의 관계 : 성과 연령에 따른 분석, 대한가정학회지, 36(11), 103-117
  27. 최형성(2007). 아동의 성별에 따른 어머니의 양육효능감의 매개적 역할: 아동의 자아존중감 모형 탐색. 아동학회지, 28(3), 77-100
  28. 하영희(2001). 청소년의 도덕행동에 관한 관련변인 연구 -권장행동과 금지행동을 중심으로-. 부산대학교 대학원 박사학위논문
  29. 하영희.Carolyn Pope Edwards(2004). 청소년의 공격성과 관련변인간의 인과 관계, 아동학회지, 25(2), 121-132
  30. 한미현(1996). 아동의 스트레스 및 사회적 지지 지각과 행동문제. 서울대학교 대학원 박사학위논문
  31. 한준수(2000). 개인특성과 친사회적 행동 간의 관계 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  32. 황미숙(2005). 가정의 사회경제적 지위와 어머니 양육태도 유형에 따른 유아의 친사회적 행동 연구. 부산대학교 교육대학원 석사학위논문
  33. Bar-Tal, D.(1976). Prosocial Behavior. N.Y.: John Willey & Sons
  34. Bar-Tal, D., Raviv, A., & Goldberg, M.m(1982). Helping behavior among preschool children : An observational study. Child Development, 53, 393-402
  35. Carlo, G., Koller, S.H., Eisenberg, N., Da Silva, M.S., & Frohlich, C.B.(1996). A crossnational study on the relations between prosocial moral reasoning, gender role orientations, and prosocial behaviors. Developmental Psychology, 32, 231-240 https://doi.org/10.1037/0012-1649.32.2.231
  36. Davis, M. H.(1980). A multidimensional approach to individual difference in empathy. JSAS Catalog of Selected Documents in Psychology, 10, 85
  37. Dubow, F., & Ullman, C.(1989). Assessing social support in elementary school children. Journal of Clinical Child Psychology, 18(1), 52-64 https://doi.org/10.1207/s15374424jccp1801_7
  38. Eisenberg-Berg, N., & Hand, M.(1979). The relationship of preschooler's reasoning about prosocial moral conflicts to prosocial behavior. Child development, 50, 356-363 https://doi.org/10.2307/1129410
  39. Eisenberg-Berg(1979a). Development of Children's Prosocial Moral Judgement. Developmental Psychology, 15(2), 128-137 https://doi.org/10.1037/0012-1649.15.2.128
  40. Eisenberg-Berg(1979b). Relationship of prosocial moral reasoning to altruism, political liberalism, intelligence. Developmental Psychology, 15, 87-89 https://doi.org/10.1037/h0078081
  41. Eisenberg, N(1982). The development of prosocial behavior. N.Y.: Academic Press
  42. Eisenberg, N(1983). Prosocial developmental in early and middle adolescence. In R. Nontemayor, G. R. Adams, & T. P. Gullotta(Eds). From childhood to adolescence: A transitional period. Newbury Park, CA: Sage
  43. Eisenberg, N(1986). Altruistic emotion, cognition, behavior. Hillsdale, NJ:Lawrence Erlbaum Associates
  44. Eisenberg, N.(1992). The caring child. : Harvard University Press
  45. Eisenberg, N. & Miller, P. A.(1987). The relation of empathy to prosocial and related behaviors. Psychological Bulletin, 101, 91-119 https://doi.org/10.1037/0033-2909.101.1.91
  46. Eisenberg, N., & Mussen, P. H.(1991). The Roots of Prosocial behavior in children, Cambridge University Press
  47. Eisenberg, N. & Miller, P. A., shell, R., McNalley, S.C Shea, C.(1991). Prosocial development in adolescence. A longitudinal study. Developmental Psychology, 27, 849-857 https://doi.org/10.1037/0012-1649.27.5.849
  48. Eisenberg, N., & Faber, R.A.(1998). Prosocial Development. In W. Danon (Serieo Ed.). & N. Eisenberg (vol. Ed), Handbook of child psychology vol 3. Social, emotional, and personality development. N.Y.: Wiley
  49. Eron, L. D., & Huesmann, C. R.(1986). The role of television in the development of prosocial and antisocial behavior. In D. Olweus, J. Block, & M. Radke-Yarrow(eds.), Development of antisocial and prosocial behavior. Orlando. FC : Academic-Press
  50. Grych, J. H., Seid, M., & Fincham, F. D.(1992). Accessing marital. conflict from the child's perspective : The Children's Perception of Interparental Conflict Scale. Child Development, 63, 558-572 https://doi.org/10.2307/1131346
  51. Harold, G. T. & Conger, R. D.(1997). Marital conflict and adolescent distress; The roll of adolescent awareness. Child Development, 68(2), 333-350
  52. Hoffman, M. L.(1981). Is altruism part of Human nature. Journal o Personality and Social Psychology, 40, 121-137 https://doi.org/10.1037/0022-3514.40.1.121
  53. Krebs, D. C. & Van Hestern, F.(1994). The development of altruism : Towards an integrative model. Developmental Review, 14, 103-158.12 https://doi.org/10.1006/drev.1994.1006
  54. Paulhus, L.(1992). Predictors of prosocial behavior among inmates. Journal of Social Psycholgy, 132, 233-244 https://doi.org/10.1080/00224545.1992.9922975
  55. Radke-Yarrow, M., Zahn-Waxler, C., & Chapman, M.(1983). Children's prosocial dispositions and behavior. In: P. H. Mussen(Series ed.), Handbook of Child Psychology: Vol.4, Socialization, Personality, and Social Development(4th. ed.). N.Y.: Wiley
  56. Rosenberg, M.(1965). Society and the adolescent self-image. Princeton : Princeton Univ. Press
  57. Shaffer, D.(1999). Developmental Psychology; Childhood & Adolescence(5th ed.), Thomson/ Learning
  58. Underwood, B., & Moore, B.(1982). Perspective-taking and altruism. Psychological Bulletin, 91, 143-173 https://doi.org/10.1037/0033-2909.91.1.143
  59. Vasta, R., Miller, S. A. & Ellis, S.(2004). Child Psychology(4th ed). New Jersey: John Wiley & Sons, Inc
  60. Waxler, C. Z.(1979). Child rearing and children's prosocial initiations toward victims of distress. Child Development, 50, 319-330 https://doi.org/10.2307/1129406
  61. White, G, M. Immediate and deferred effects of model observation and guided or unguided rehearsal on donating and stealing. Journal of Personality and Social Psychology, 21. 139-148. 1972 https://doi.org/10.1037/h0032308