Design and Experiments on Mathematical Learning Model for Web Based Instruction

Web 기반 교육을 위한 수학 학습모형의 설계와 실험

  • Published : 2008.09.30

Abstract

In this paper, we aim to draw up an alternative instruction scheme by designing a web based instruction model on mathematics. Some learning materials are developed according to the scheme, and its educational effects are examined when it is committed to through regular curriculum. The study is composed of three major parts; setting of the theoretical foundation on cultivating Web based educational materials, design and composition of Web based teaching-learning model, and its experiments in the regular class. First of all, we are concerned with the core principles on WBI including the learning theories, developing learner oriented instruction model, design as well as build-up process for education materials, and strategy in instruction. Next, we propose an alternative instruction model for mathematics, in which programs to embody mathematics education and instruction on the Web are constructed, on the while, the study is proceeded through the Web Site. Finally, we design and produce a WBI instruction model on the subject of the plane quadratic curves. This model is examined in the regular class to estimate its educational effects compared with traditional teaching standpoints. Concomitantly, we explore essential elements and the direction of future growth associated with the Web oriented education.

본 논문은 Web을 기반으로 하는 수학의 학습모형을 설계하고 학습 자료를 개발하여 정규 교과학습에 투입했을 때의 효과를 측정함으로서 Web 상에서 구현될 수 있는 대체 수업방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 본 연구는 Web을 이용한 교육 자료 개발에 대한 이론적 토대, 교수-학습 모형의 설계와 구성, 정규 수업을 통한 실험 등 세부분으로 이루어져 있다. 먼저, 학습 이론과 학습자 중심의 교수 모형의 개발, 자료 설계 및 구축 과정, 수업 전략 등 Web 기반 교육의 핵심 원리를 살펴본다. 다음, Web 상에서 수학교육과 학습을 구현하기 위한 학습 프로그램을 개발하여 웹 사이트를 통해 학습을 수행하는 수학의 대체 학습모형을 제시한다. 마지막으로, 평면 2차 곡선을 주제로 수업모형을 설계하여 제작하고 이를 실제 수업에 투입했을 때의 학습효과를 전통적인 수업과 비교 측정함으로서 Web 상에서 이루어지는 학습모형을 구성하는데 있어 필요한 요소 및 발전 방향을 함께 모색한다.

Keywords