A Study on the Categorization of Reading Strategies for Reading Instruction in School Library

학교도서관 중심의 독서교육을 위한 독서전략 범주화에 관한 연구

  • 이병기 (공주대학교 사범대학 문헌정보교육과)
  • Published : 2008.09.30

Abstract

Much of the current literature on reading instruction supports the idea of teaching students a series of reading strategies instead of isolated reading skills. Reading strategies are plans or methods that can be used or taught to facilitate reading proficiency. In the meantime, the reading instruction program of school library is the reading promotion event has been limited. Therefore, the reading instruction program of school library need to focus reading strategies oriented instruction rather than reading skill. This Study categorizes Reading Strategies that divided into text type, text structure, reading process, cognitive strategies.

독서교육에 관한 최근의 연구에 의하면 독립적인 기능 중심의 교육보다는 독서전략을 중심으로 지도해야 한다는 주장이 폭넓게 수용되고 있다. 독서전략은 독자가 능숙하게 독서를 하는데 동원하거나 지도교사가 효과적인 독자가 될 수 있도록 지도하는 방법이나 의도적인 계획을 말한다. 그동안 학교도서관에서 제공하는 독서교육 프로그램은 독서촉진 혹은 행사에 치중해 왔다. 따라서 학교도서관에서 제공하는 독서교육은 독서촉진이나 행사보다는 독서전략 중심의 교육으로 전환할 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 텍스트 종류, 텍스트의 구조, 독서의 과정, 인지전략 등 4개의 요소로 구분하여 독서교육에 필요한 독서전략을 범주화하였다.

Keywords

References

  1. Lucile F. Fargo, The Library in the School(Chicago : ALA, 1949), pp.22-39
  2. Mary Peacock Douglas, The Teacher-Librarian(Chicago : ALA, 1949), pp.2-4
  3. 박수자, 읽기지도의 이해(서울 : 서울대학교출판부, 2001), p.50
  4. Beverley L. Zak, A Theoretical Overview of the Reading Process: Factors Which Influence and Implications for Instruction. [cited 2008. 3. 15]
  5. 한국어문교육연구소, 국어과교수학습연구소 편, 독서교육사전(서울 : 교학사, 2006), p.112
  6. W. S. Gray, 'The Major Aspects of Reading,' In Sequential Development of Reading Abilities, ed. by Helen M. Robinson(Chicago : University of Chicago Press, 1960). 손정표, 신독서지도방법론(대구 : 태일사, 2005),pp.35-36 재인용
  7. T. Scovol, Psycholinguistic(Cambridge : Oxford University Press, 1998), pp.35-37
  8. 박수자, 읽기지도의 이해(서울 : 서울대학교출판부, 2001), pp.17-18
  9. 한국어문교육연구소, 국어과교수학습연구소 편, 독서교육사전(서울 : 교학사, 2006), p.39
  10. A. D. Cohen, 'Mentalistic Measures in Reading Strategy Research: Some Recent Findings,' English for Specific Purpose, Vol.5, No.2(1986), pp.131-145 https://doi.org/10.1016/0889-4906(86)90019-0
  11. P. Afflerbach, P. D. Pearson, S. G. Paris, 'Clarifying Differences Between Reading Skills and Reading Strategies,' The Reading Teacher, Vol.61, No.5(2008), pp.364-373 https://doi.org/10.1598/RT.61.5.1
  12. John Nemes, Reading Strategy, 2008. [cited 2008. 3. 15]
  13. National Reading Panel, Teaching Children to Read: An Evidence-Based Assessment of the Scientific Research and It's Implications for Reading Instruction(Washington, D. C. : National Institute of Child Health and Human Development, 2000)
  14. 이병기, '인터넷 기반 학교도서관 정보시스템의 독서관련 메타데이터에 관한 연구,' 정보관리학회, Vol.20, No.2 (2003), pp.157-175
  15. Barringer, Crystal, 'Teaching Beginning Reading Strategies in the School Library Media Center,' Library Media Connection, August/September(2006), pp.34-35
  16. J. E. Olshavsky, 'Reading as Problem Solving: An Investigation of Strategies,' Reading Research Quarterly, Vol.12(1976), pp.654-674 https://doi.org/10.2307/747446
  17. L. Baker, A. L. Brown, 'Meta-cognitive Skills and Reading,' In O. D. Pearson ed., Handbook of Reading Research(New York : Longman, 1984), pp.353-394
  18. E. Block, 'The Comprehension Strategies of Second Language Leaders,' TESOL Quarterly, Vol. 20, No.3(1986), pp.463-494 https://doi.org/10.2307/3586295
  19. J. Janzen, F. L. Stoller, 'Integrating Strategic Reading in L2 Instruction,' Reading in a Foreign Language, Vol.12, No.1(1998), pp.251-269
  20. Doug Buehl, 협동적 학습을 위한 45가지 교실수업전략, 노명완, 정혜승 공역(서울 : 박이정, 2002)
  21. Virginia Department of Education, English SOL Enhanced Scope and Sequence for Reading, 2004. [cited 2008. 4. 15]
  22. Walker, Christine, Teaching Reading Strategies in the School Library(Wesport, Connecticut ; London : Librarie Unlimited, 2004)
  23. 한국어문교육연구소, 국어과교수학습연구소 편, 독서교육사전(서울 : 교학사, 2006)
  24. 천경록 등, 자기주도적 학습을 위한 독서전략지도(서울 : 교육과학사, 2006)
  25. 박수자, '읽기전략과 이해중심 읽기 수업의 관계,' 독서연구, 제9호(2003), pp.117-145
  26. Yang, Yu-Fen, 'Reading Strategies or Comprehension Monitoring Strategies?' Reading Psychology, Vol.27(2006), pp.313-343 https://doi.org/10.1080/02702710600846852
  27. 한국어문교육연구소, 국어과교수학습연구소 편, 독서교육사전(서울 : 교학사, 2006), pp.37-38
  28. Francis Pleasant Robinson, Effective study(New York : Harper & Row, 1961)
  29. V. Benson and C. Cummins, Power of Retelling: Developmental Steps for Building Comprehension(WA :Wright Group, McGraw Hill, 2000)
  30. D. M. Ogle, 'A Teaching Model that Develops Active Reading of Expository Text,' The Reading Teacher, Vol.39, No.5(1986), pp.564-570
  31. 이병기, 정보활용교육론(경기 : 조은글터, 2006), pp.156-169
  32. T. E. Raphael, 'Teaching Question Answer Relationship,' The Reading Teacher, Vol.39(1986), pp.516-522
  33. B. Davey, 'Think Aloud Modeling the Cognitive Processes Comprehension,' Journal of Reading, Vol.27, No.1(1983), pp.44-47