애니메이션캐릭터에 대한 불신의 자발적 유예 : 탐색적 연구

The Willing Suspension of Disbelief in Animated Spokes-Characters : An Exploratory Study

  • 김운한 (선문대학교 언론광고학부) ;
  • 조병량 (한양대학교 광고홍보학부)
  • 발행 : 2008.04.30

초록

본 연구는 불신의 자발적 유예가 광고에 등장하는 애니메이션 캐릭터의 수용 과정을 설명하는 데에 어떻게 기여할 수 있는가를 살펴본 탐색적 연구이다. 그 동안 불신의 자발적 유예는 문학을 비롯하여 영화, 드라마, 광고에 이르기까지 창작작품의 허구성을 수용하는 과정에 적용되어 연구되어 왔으며 픽션에 대한 감정이입과 인지적, 감정적 반응에 개입된 개념으로 제안되어 왔다. 이러한 이론적 근거를 토대로 판별함수의 타당도를 분석한 결과, 불신의 유예에 관한 세 가지 문항들이 자발적인 집단과 비자발적인 집단을 잘 변별해주는 것으로 나타났으며, 불신의 유예의 강도가 자발적인 집단과 비자발적인 집단 사이에 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다.

This exploratory study examined the possibility that the notion, willing suspension of disbelief, can explain the processing of animated spokes-character in advertising. Willing suspension of disbelief has originated from Coleridge's explanation of poetic faith. And the term has been theoretically studied in the response of fiction in creative works, such as cinema, dramas, and advertisements, as well as literature. So far, willing suspension of disbelief has been proposed as a mediator of empathy, cognitive responses and affective responses to fiction. On these theoretical bases, a survey was conducted to 64 people with 3 advertisements to test the validity of the discriminant function. Findings of discriminant function analysis are as follows: First, the variable of willing suspension of disbelief well discriminated between the willing group and the non-willing group. Secondly, the Intensity of willing suspension of disbelief showed statistically significant difference between the willing group and the non-willing group. Thus, according to these results, it is proposed that the effects of the willing suspension of disbelief can be examined as a mediator of the response of fiction in further substantial studios.

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