A Case Study of Bridge Scour Vulnerability Evaluation and Prioritization for National Highway Bridges in the National Capital Region

수도권 국도교량 세굴위험도 평가 및 등급화 사례 연구

  • 박재현 (한국건설기술연구원 토질및기초연구실) ;
  • 김정훈 (국토해양부 건설안전과) ;
  • 안성철 (서울지방국토관리청 도로공사과) ;
  • 이주형 (한국건설기술연구원 토질및기초연구실) ;
  • 정문경 (한국건설기술연구원 토질및기초연구실) ;
  • 곽기석 (한국건설기술연구원 토질및기초연구실)
  • Published : 2008.04.30

Abstract

Foundation failure due to bridge scour during floods is the leading cause of bridge failure. Performed were the evaluation of bridge scour vulnerability and prioritization on real bridges registered in the National Highway Bridge Inventory of the capital region. The case studies for 30 national highway bridges consist of site investigation including boring test, bridge scour analysis fur the design flood, bearing capacity evaluation of the bridge foundation before and after scour, comprehensive evaluation of bridge scour vulnerability, and prioritization. Nine of 26 spread (feting bridges showed the potential future vulnerability to scour with significant decrease in the bearing capacity of foundations due to scour and the remaining 17 spread footing bridges were expected to maintain their stability to resist the effects of scour. Three of 4 pile foundation bridges exhibited considerable decrease in the bearing capacity of foundation after scour.

홍수 시 세굴로 인한 교량 기초의 파괴는 국내외적으로 교량 붕괴의 첫 번째 원인이다. 본 연구에서는 수도권 지역의 실제 국도교량에 대하여 세굴 위험도 평가 및 등급화를 수행하였다. 30개소 교량을 선정하여 지반 시추조사를 포함한 현장조사, 설계 홍수량에 대한 교량세굴 해석, 그에 따른 교량기초의 지지력 평가 및 위험도 분석을 하였고, 이를 바탕으로 교량세굴 위험도를 등급화 하였다. 위험도 평가 결과 직접확대기초 교량 26개소 중 9개소 교량이 장래 세굴 위험 가능성이 있는 것으로 나타났고, 나머지 17개소 교량은 안정한 수준으로 나타났다 말뚝기초 교량 4개소 중 3개소의 교량이 유의할 만한 수준으로 지지력이 감소하는 것으로 평가되었다.

Keywords

References

  1. 건설교통부 (2000) '99 교량관리시스템(BMS) 운영 및 유지관리 - 일반국도상 교량 구조물도
  2. 건설교통부 (2003) 구조물기초설계기준
  3. 건설교통부 (2004) 교량현황조서
  4. 건설교통부 (2005) 하천설계기준
  5. 곽기석, 박재현, 윤현석, 우효섭 (2006) 교량세굴 위험도 결정 및 유지관리 시스템 개발(II) - 시스템 검증. 대한토목학회 논문집, 대한토목학회, 제26권, 제2B호, pp. 197-208
  6. 곽기석, 박재현, 정문경, 우효섭 (2006) 교량세굴 위험도 결정 및 유지관리 시스템 개발(I) - 시스템 개발. 대한토목학회 논문집, 대한토목학회, 제26권, 제2B호, pp. 187-195
  7. 곽기석, 이주형, 박재현, 정문경, 조삼덕, 우효섭 (2004) 교량기초 장수명화 기술 개발. 연구보고서, 건기연 2004-034, 한국건설 기술연구원
  8. 곽기석, 이주형, 박재현, 정문경, 조삼덕, 우효섭 (2006) 교량기초 장수명화 기술 개발(최종보고서). 연구보고서, 건기연 2006-085, 한국건설기술연구원
  9. 여운광, 강준구 (1999) 우리나라 중.소 하천의 세굴특성 조사연구 (1). 한국수자원학회 논문집, 한국수자원학회, 제32권, 제1호, pp. 41-47
  10. 행정자치부 (1995-2003) 재해연보
  11. Bowles, J.E. (1997) Foundation Analysis and Design. Fifth Ed., McGraw-Hill Companies, Inc
  12. Froehlich, D.C. (1988) Analysis of Onsite Measurement of Scour at Piers. Proc., National Hydraulic Engineering Conference, ASCE, Colorado Springs, CO., U.S.A
  13. Laursen, E.M. (1960) Scour at Bridge Crossings. Journal of Hydraulic Division, ASCE, Vol. 86, No. HY2
  14. Meyerhof, G.G. (1976) Bearing Capacity and Settlement of Pile Foundations. Journal of the Geotechnical Engineering Division, ASCE, Vol. 102, No. GT3, pp. 197-228
  15. Neill, C.R. (1973) Guide to Bridge Hydraulics. Roads and Transportation Association of Canada, University of Toronto Press, Toronto, Canada
  16. Richardson, E.V. and Davis, S.R. (2001) Evaluating Scour at Bridges. Hydraulic Engineering Circular No. 18, Fourth Ed., FHWA NHI 01-001, Federal Highway Administration, Washington, D.C
  17. Shirole, A.M., and Holt, R.C. (1991) Planning for a Comprehensive Bridge Safety Assurance Program, Transportation Research Record, No. 1290, pp. 137-142
  18. Terzaghi, K. (1943) Soil Mechanics in Engineering Practice. John Wiley and Sons, New York