A Study on Developing Systems for Managing Information on Owner's Requirements in the Design Phase

설계단계에서의 발주자 요구사항 관리를 위한 정보관리 시스템 개발에 관한 연구

  • Published : 2008.06.30

Abstract

The purpose of this study is to develop the efficient information system for managing owner's requirement(O/R) throughout the design phases. In order to derive an improvement, current status of O/R management both in domestic and foreign design company has been analyzed. Through the literature reviews and interviews with experts, the Information on design process and detailed activities were investigated. Based on the basic research, inputs, outputs and participants were defined and information flow diagram was drawn. O/R's were categorized according to comprehensive interviews with specialists, and a prototype system was suggested. Conducting systematized O/R management will improve the confidence of owners' role on design, reduce re-work in design tasks, and finally elevate design quality.

본 연구는 설계프로젝트 업무 수행에 있어 지침이 되는 발주자 요구사항의 체계적 관리를 지원하기 위한 정보관리 시스템개발을 목적으로 한다. 먼저, 국내외 발주자관리 업무 현황을 분석하여 개선방향을 도출한 후, 이를 바탕으로 세 가지 실행방안을 설정하고 구체화하였다. 첫 번째 실행방안은 설계자의 발주자대상 업무 체계화로, 정보 중심의 발주자관리 업무프로세스를 정의하였다. 두 번째는 발주자 요구사항 관리로, 발주자 주요관심 요구사항 항목을 설정하였다. 세 번째는 발주자 요구사항 사례정보 관리로, 초기 발주자 요구사항 수집을 지원하기 위하여, 발주자 주요관심항목과 그에 따른 범위를 설정하고, D/B활용방안을 제안하였다. 최종적으로, 이를 지원하기 위한 통합화 시스템안을 개발 제안하였다. 발주자요구사항의 체계적 관리를 통하여 발주자 요구정의의 신뢰도 향상과 발주자 관련 정보 활용도 증진에 기여 할 것이다.

Keywords

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