Abstract
This paper deals with a development of flight control law switching system which can be used for flight test of the research control law by switching control law during flight. Through this research program, fader logic and integrator stabilization design has been introduced to minimize the transient response of aircraft caused by flight control law switching and to prevent the divergence of the integrator included in the control law in standby mode. MIL-STD-1553B communication was applied to transfer the data between the two control laws. This paper introduce the control law switching system architecture and major design concept and include the system verification and validation result performed on the flying quality simulator of the advanced trainer.
본 논문은 비행 중 비행제어법칙을 전환함으로써 실험 대상 비행제어법칙을 검증할 수 있는 비행제어법칙 전환시스템 개발에 관한 논문이다. 본 연구를 통하여 제어법칙 간 전환에 따른 천이응답을 최소화하기 위한 페이더 설계 및 대기 모드 상태에 있는 비행제어법칙의 적분기 안정화 설계가 도입되었다. 두 개의 제어법칙 간 데이터 통신은 1553 통신 방식을 채택하였다. 본 논문은 개발된 비행제어법칙 전환시스템의 구조 및 주요 개념 설계 연구 및 고등훈련기급의 비행성 평가 시뮬레이터를 이용한 시스템 검증 결과를 포함한다.