References
- 고준 . 엄기용, "온 라인 실행공동체(Community of Practice) 활성화 요인과 스폰서의 영향," 경영정보학연구, 제16권, 제2호, pp.183-205, 2006
- 공군본부전투발전단, "사용자 중심의 공군지식 관리지침서," 2006
- 공희경, "지식공유 영향요인이 지식관리시스템 성과에 미치는 영향," 전남대학교 박사학위논문. 2004
- 구준모, "국방지식관리시스템 구축 및 운영방 안 연구" 국방대학교 석사학위논문, 2000
- 국군지휘통신사령부, "지식관리규정", 2006
- 국방부, "국방지식관리시스템 운영지침", 2007
- 김경규 . 김범수 . 송세정 . 신호경, "지식공유의 도와 지식관리시스템의 사용" 경영정보학연구, 제 15권 제 3 호, pp. 65-90, 2005
- 김민철 . 김동욱, "공공기관의 지식관리시스템 성공요인에 관한 실증적 연구" 한국정책과학학회보, 제11권, 제2호, pp. 1-28, 2007
- 김상수 . 김용우, "지식관리시스템의 특성과 성공 요인에 관한 탐색적 연구" Hanyang Business Review 제12권, pp. 65-82, 2000
- 김상수 . 김용우, "지식경영의 성공요인에 관한 실 증적 연구," 경영학연구 제29권, 제4호, pp. 585-616, 2000
- 김영걸, "지식생태계 Overview," 한국과학기술원 지식경영연구센터 발표자료, 2005
- 김주희 . 유성호 . 김영걸, "지식관리시스템 성과에 영향을 미치는 요인에 관한 탐색적 사례연구" 경영과학 제20권, 제1호, pp. 1-23, 2003
- 김찬중 . 서도원 "핵섬성공요인으로 본 한국의 지식경영" (주)한국학술정보, 2006
- 김철환, "국방지식관리시스템(D -KMS) 구현 에 관한 연구" 국방대학교 교수논총, pp.241- 280, 2001
- 김호열, "지식경영의 기반구조와 지식관리시스템의 역량이 기업성과에 미치는 영향" 경북대학교 박사학위논문, 2006
- 노중균, "기업의 노동시장 전략과 지식노동자들의 지식공유와의 관계에 관한 연구" 한국산업 경영학회 하계학술발표논문집, pp. 317-337, 2006
- 대한민국 국방부, "국방백서", 2006
- 서영길, "지식기반사회의 군부대 행정개혁 추진 방법론 연구: 해군의 지식관리전략을 중심으로" 국민대학교 박사학위 논문, 2002
- 서용준, "지식관리시스템의 성공요인과 성과 변수 간의 관계 연구," 영남대학교 박사학위논문, 2004
- 서창교 . 신성호, "지식관리시스템 성과에 영향을 미치는 요인," 경영정보학연구, 제 15권 제1호, pp. 1-24, 2005
- 셜현도, "금융기관 조직구성원의 지식공유에 대한 실증적 연구" 한국인사 . 조직 학회 발표논문집, pp. 245-282, 2005
- 유성호, "조직의 지식경영 동인과 성과의 연계에 관한 연구" 한국과학기술원 박사학위논문, 2003
- 유 일 . 고 준 . 김재전 . 박성종, "지식경영시스템의 사용자 성과에 영향을 미치는 요인:실행공동체 특성요인을 중심으로" 지식경영연구, 제7권, 제1호, pp.31-47, 2006
- 이홍재 . 차용진, "평가 및 보상이 지식창출과 공유 활동에 미치는 영향", 정보관리학회지, 제24권, 제1호, pp. 55-74, 2007
- 이희석 . 양성병 . 최수영, "지식관리시스템(KMS) 의 발전과 최근 동향" 정보처 리학회지, 제14권, 제 5호, pp.13-20, 2007
- 정광채 . 이재규 . 장용식, "지식관리시스템의 성공요인 분석: 한국의 건설업종 사례" 한국경영 정보학회 춘계학술대회 발표논문집, pp. 897-906, 2003
- 최호진, "한국 공무원 지식공유 행위의 영향 요인 분석" 한국행정학보 제39권 제1호, pp.171-193, 2005
- 한국국방연구원, "국방지식관리 추진방향 보고서," 2000
- 한동효, "지방자치단체의 지식관리 프로세스와 성과의 영향요인에 관한 연구," 경상대학교 박사학위 논문, 2003
- 해군본부, "지식관리규정," 2006
- Alavi, M., and Leidner, D. E., "Knowledge Management and Knowledge Management Systems: Conceptual Faundations and Research Issues," MIS Quarterly, Vol. 25, No.1, pp. 107-136. 2001 https://doi.org/10.2307/3250961
- Bender, S., and Fish, A., "The transfer of knowledge and the retention of expertise: the continuing need for global assignment." Journal of knowledge management, Vol. 4, No.2, pp. 125-137, 2000 https://doi.org/10.1108/13673270010372251
- Constant, D., Kiesler, S., and Sproull, L., "What's Mine is Ours, or Is It? A Study of Attitudes about Information Sharing," Information Systems Research, Vol. 5, No. 4, pp. 400-421. 1994 https://doi.org/10.1287/isre.5.4.400
- Davenport, T. H., and Prusak, L., "Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know", Boston, Massachusetts, Harvard Business School Press. 1998
- DeLone, W. H., and McLean, E. R, "Information Systems Success: The Quest for the Dependent Variable," Information Systems Research 3(1), pp. 60-95, 1992 https://doi.org/10.1287/isre.3.1.60
- DeLone, W. H., and McLean, E. R, "The DeLone and McLean model of information systems success: a ten year update," Journal of Management Iriformation Systems 19(4), pp. 9-30, 2003 https://doi.org/10.1080/07421222.2003.11045748
- Gilber, J A., and Tang, T., "An Examination of Organizational Trust Antecedents," Public Personal Management, Vol. 27, No. 3, pp. 321-336, 1998 https://doi.org/10.1177/009102609802700303
- Gray, P. H., "The effects of knowledge management systems on emergent teams: towards a research model," Journal of Strategic Information Systems 9, pp. 175-191, 2000 https://doi.org/10.1016/S0963-8687(00)00040-8
- ]ennex, M. E., and Olfman, L., "Organizational Memory / Knowledge Effects on Productivity, a Longitudinal Study," Proceedings of the 35th Hawaii International Conference on Systems Sciences, IEEE Computer Society Press, 2002
- Lank, E., "Leveraging Invisible Assets: the Human Factor," Long Range Planning, Vol. 30, No.3, pp. 406-412, 1997 https://doi.org/10.1016/S0024-6301(97)90258-2
- Liu, C., and Arnett, K. P., "Exploring the factors associated with Web site success in the context of electronic commerce," Information & Management, Vol. 38, pp. 23-33, 2000 https://doi.org/10.1016/S0378-7206(00)00049-5
- Malhotra, Y, "Knowledge Management and New Organization Forms: A Framework for Business Model Innovation", Information Resources Management Journal, Vol. 13, No.1, pp. 5-14, 2000
- O'Dell, C., and Grayson, C. J, "If Only We Knew What We Know: Identification and Transfer of Internal Best Practice," California Management Review, Vol. 40, No.3, pp. 154-174, 1998 https://doi.org/10.2307/41165948
- Ong, C.-S., and Lai, J -Y., "Measuring user satisfaction with knowledge management systems: scale development, purification, and initial test", Computers in Human Behavior, Vol. 23(3), pp. 1329-1346, 2007 https://doi.org/10.1016/j.chb.2004.12.012
- Rai, A" Lang, S. S., and Welker, R. B., "Assessing the Validity of IS Success Models: An Empirical Test and Theoretical Analysis", Information Systems Research, Vol. 13, No.1, pp. 50-69. 2002 https://doi.org/10.1287/isre.13.1.50.96
- Ruggles, R., "The State of the Notion: Knowledge Management in Practice," California Management Review, Vol. 40, No.3, pp. 80-89, 1998 https://doi.org/10.2307/41165944
- Staples, D. S., Wong, I., and Seddon. P. B., "Having expectations of information systems benefits that match received benefits: does it really matter?" Information & Management, Vol. 40(2), pp. 115-131, 2002 https://doi.org/10.1016/S0378-7206(01)00138-0
- Stenmark, D., "Information vs. Knowledge: The Role of Intra-nets in Knowledge Management," Proceedings of the 35thawaii International Conference on System Sciences, IEEE Computer Society Press, 2002
- Tampoe, A, "Motivating Knowledge Workers The Challenge for the 1990's," Long Range Planning, Vol. 26, No.3, pp. 49-55, 1993
- Wiig, K. M., "Integrating Intellectual Capital and Knowledge Management", Long Range Planning, Vol. 30, No.3, pp. 399-405, 1997 https://doi.org/10.1016/S0024-6301(97)90256-9
- Wu, J.-H., and Wang, Y.-M., "Measuring KMS success: A respecification of the DeLone and McLean's model," Information & Management 43, pp. 728-739, 2006 https://doi.org/10.1016/j.im.2006.05.002