기업 본사 소재지에 따른 애널리스트의 이익 예측능력 및 주가영향력 차이가 존재하는가?

Does the Geography Matter for Analysts' Forecasting Abilities and Stock Price Impacts?

  • 발행 : 2008.12.01

초록

본 논문은 애널리스트들의 과대예측 여부와 서울소재 기업 및 지방소재 기업의 경우 어느 쪽이 과대예측의 정도가 심한지를 분석하였고, 기업실적에 관한 추정치들과 실측치들을 비교하여 얼마만큼 애널리스트 예측이 정확한지, 또한 기업 본사가 서울과 지방에 위치함에 따라 애널리스트들의 예측 정확성 및 주가영향력에 차이가 존재하는지를 실증 분석하였다. 그 결과, 애널리스트들은 매출액, 영업이익, 순이익 모두에 있어서 과대 예측하는 경향이 있음이 발견되었고, 기업의 본사가 지방인 경우가 서울인 경우에 비하여 과대예측 정도가 심한 것으로 나타났다. 애널리스트의 이익예측 정확도는 지방소재 기업보다 서울소재 기업에 대해 더 높은 것으로 나타났다. 애널리스트 보고서 공표의 주가영향력은 투자의견의 하향의 경우 서울소재 기업의 주가는 하락하기 보다는 오히려 상승하였으며, 목표주가 하향의 경우에도 서울소재 기업의 주가가 덜 하락하여 전반적으로 서울소재 기업에 대한 주가영향력이 보다 긍정적으로 나타났다. 한편, 외국인 지분율이 높은 기업일수록 투자의견 하향시에는 주가가 덜 부정적으로, 목표주가 하향시에는 주가가 더 부정적으로 영향을 받는 것으로 나타났다.

We empirically examined the forecasting abilities of analysts in the Korean stock market with regard to their earnings estimates, and the impacts of their reports on stock prices. Further, we also examine if there is any difference in analysts' forecasting accuracy and stock prices impacts depending upon the geographical distance between analysts and companies they follow. We found the following interesting empirical results. First, analysts have tendency to overestimate sales, operating income, and net income, consistent with the previous literature. Second, the degree of overestimation depends upon the geography of companies. That is, it is smaller for companies headquartered in Seoul than companies in local provinces. Third, analysts' earnings estimates are also more accurate for companies located in Seoul. So, we conjecture that analysts have easier access to the information for the companies. Fourth, when analysts downgrade target prices, companies in Seoul are less negatively affected than those in local provinces. Even when analysts revise downward stock recommendations, stock prices of companies in Seoul go up. Overall, analysts' price impacts are more favorable for Seoul-located companies. Last, but not least, when foreign ownership is higher, investors react less negatively to downward revisions of stock recommendation, but react more negatively to downward revisions of target prices.

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