Basic Research on Women Engineering Recognition by Using Triangulation Method

삼각측정법을 적용한 여성 공학도 인식에 관한 기초조사

  • Park, Sun-Hee (Center for Innovative Engineering Education, Dankook University) ;
  • Kim, Hyung-Su (Dept. of Chemical Engineering, Dankook University)
  • 박선희 (단국대학교 공과대학 공학교육혁신센터) ;
  • 김형수 (단국대학교 공과대학 화학공학과)
  • Published : 2008.06.30

Abstract

The purpose of this study is to research the women engineers' recognition with a triangulation method and make suggestions on desirable education in engineering. The research period is for about 4 months from December 15, 2007 to April 4, 2008. The objects of the research are two groups of female engineers at D college located in the metropolitan area - the first group had 187 women engineering majors, 3 women graduate students and 2 women professors in engineering department, and the second group had 5 women engineering majors who once stayed out of school temporarily, 4 women engineering graduates, and 5 graduates who are currently working. The second group is intently selected in order to look into the detailed factors that affect the recognition of women engineers. The methods of the research varied and included were surveys on the web, personal interviews, focus meetings, surveys by e-mail and telephone, etc. The results of the study show what the women engineers want in engineering education includes to have role models of women engineers who can cast a vision to them, get a leadership training especially for when they lead a group that has both man and woman members. It was also found that experincing a cooperative learning through diverse projects is essential to build basic character training and competency, and practical education is required for the major or becoming a full time worker.

본 연구의 목적은 수도권 소재 D대학고 여성 공학도를 대상으로 삼각측정법을 적용한 여성 공학도 인식을 조사하여 시사점을 도출하고 이를 기반으로 바람직한 교육 프로그램을 제언하는 것이다. 연구기간은 2007년 12월 15일부터 2008년 4월 4일까지 1,2차에 걸쳐 진행되었다. 1차 조사대상은 D대학교 공과대학 재학중인 여성 공학도 187명, 공과대학 여자 대학원생 3명, 공과대학 C학과 교수 2명이다. 1차 조사 후, 여성공학도 인식에 관한 구체적인 요인들을 찾고자 2차 조사대상은 휴학을 경험한 공대 여학생 5명, 4학년 졸업반 공대 여학생 5명, 공대를 졸업하고 기업체 취업한 여성 공학도 5명이다. 조사방법은 web survey, 개별 인터뷰, focus group meeting, e-mail survey 및 전화인터뷰 등으로 이루어졌다. 연구결과, 여성 공학도들이 대학교육에서 원하는 교육지원 요소는 여성공학도가 비전을 가질 수 있는 여성의 역할모델 제시, 남성과 함께 있는 커뮤니티에서 남성의 리더가 되었을 때 필요한 리더십교육, 협동으로 일을 할 때 필요한 기본적인 인성과 능력을 갖출 수 있도록 협동학습 또는 협력학습 프로젝트 경험, 마지막으로 전공 또는 직장인이 되었을 때 갖추어야 할 능력에 관한 실질적인 교육으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부.한국학술진흥재단(2008). 제2차 컨 설팅 결과 보고서-우수사례 중심으로-, 여학 생공학교육선도대학, 교육과학기술부와 한국 학술진흥재단
  2. 도승이(2008). 여성공학교육이란 무엇인가?, 한국공 학교육학회 여성공학교육연구회 2008년 1차 모임 발표자료
  3. 민무숙.이정희(2005). 공학 분야 전공 여성들의 교 육과 직업경험 분석, 교육사회학연구, 15(2), 65-93
  4. 박성희(2004). 질적 연구방법의 이해: 생애사 연구 (Biography Research)를 중심으로, 서울: 원미사
  5. 조혜선(2003). 과학기술 연구인력 보상체계의 성차 별성, 한국사회학, 37(3), 83-107
  6. 정윤경.모명숙.김지현(2007). 국내 공대 여학생의 전공 관련 심리적 특성의 탐색, 2007 공학교 육학술대회 및 한국공과대학장협의회 토론회 발표자료집, 86-89
  7. 허균.원효헌.이운식 (2007). 학습자 인식 분석을 통한 여성 공학교육 방향 탐색 연구, 공학교육연구, 10(3), 21-37
  8. Mathison(1998). Why triangulate? Educational Research, 17(2), 13-17