Abstract
The national IT outsourcing is actively achieved centering around the manufacturing enterprise and financial institution. The If outsourcing of the public institution is generalized. The IT development and operation management task are the field in which first an outsourcing is introduced due to a factor including the technological change, the efper increase in demand, and etc. Particularly, the core business of the public institution is the public service. Therefore, the core business of the public institution can concentrate on the core business and by drastically outsourcing the etc task ran improve an efficiency. Therefore, as to the IT outsourcing, the innovative method that can enhance the quality of the public service can become. In this paper, We analyze how the Supply Administration introducing the service level agreement (SLA: Service Level Agreement) and the problem that the Samsung SDS is faced with were solved. And the practical affairs guide-line for managing elements which can minimize trial and error and successfully implement the IT outsourcing is presented.
국내 IT아웃소싱은 제조기업 및 금융기관을 중심으로 활발하게 이루어지고 있고, 공공기관의 IT아웃소싱도 일반화되고 있다. IT 개발 및 운영 관리 업무는 IT의 급격한 기술변화, 전문가 수요 증가 등의 요인으로 인해 아웃소싱이 가장 먼저 도입된 분야이다. 특히 공공기관의 핵심 업무는 공공서비스이므로, 핵심 업무에 전념하고 기타 업무는 과감히 아웃소싱 함으로써 조직을 슬림화하고, 업무효율을 향상시키며 의사결정속도를 증가시켜 결과적으로 IT아웃소싱은 공공서비스의 품질을 높일 수 있는 혁신적인 방안이 될 수 있다. 작은 정부, 효율적 행정, 공공서비스 품질 향상 등을 실현하기 위한 공공기관의 IT 멀티 소싱 모델의 개발이 시급하다 하겠다. 그러므로 본 논문에서는 선진국에서 그 성공 사례가 드문 서비스수준협약(SLA: Service Level Agreement)을 국내 공공기 관으로서는 최초로 도입하여 혁신적 아웃소싱 모델을 선도하고 있는 조달청과 서비스 공급업체인 삼성 SDS가 구체적으로 어떤 문제에 직면하고 어떻게 그러한 난관들을 극복해 왔는가 또 어떤 성과를 거두었는가 등을 분석하여 추후 선진적 IT아웃소싱 모델을 구현하려는 공공기관과 IT서비스 제공업체에게 새로운 제도를 도입하면서 겪어야 하는 시행착오를 최소화하고 IT아웃소싱을 성공적으로 구현하기 위한 요소들을 관리하기 위한 실무 가이드라인을 제시한다.