Communications of Mathematical Education (한국수학교육학회지시리즈E:수학교육논문집)
- Volume 21 Issue 3
- /
- Pages.451-466
- /
- 2007
- /
- 1226-6663(pISSN)
- /
- 2287-9935(eISSN)
A Study on Application of Euclid's Geometry at Unit of Equation of Figures in High School 1st Grade
고등학교 도형의 방정식 단원에서 논증기하의 활용에 대한 연구
- Kwon, Young-In (Department of Mathematics Education Research Institut, Gyeongsang National University) ;
- Suh, Bo-Euk (Major in Mathematics Education, Gyeongsang National University Graduate School)
- Published : 2007.09.30
Abstract
Geometry in school mathematics is the field that has the possibility of diverse approach such as Synthetic Geometry and Analytic Geometry. Synthetic Geometry is handled in middle schools and Analytic Geometry in the first year of high schools. Therefore, this research show for the possibility of using Synthetic Geometry in high schools which was learned already in middle schools and the way of integrating both of them concretely. This is expected to help students understand the mathematical meaning of figures a lot.
학교수학에서 기하는 논증기하, 해석기하, 변화기하 등 다양한 접근이 가능한 영역이다. 현행 교육과정에서 중학교의 경우에서 논증기하를 주로 다루고, 고등학교 1학년에서는 해석기하를 주로 다루고 있다. 본 연구에서는 현재 고등학교 1학년 도형의 방정식 단원 분석과 이를 학습한 학생들의 문제해결 방법에 대한 분석을 기초로 하여 중학교에서 배우는 논증기하를 고등학교에서 어떻게 이용할 수 있는지에 대한 활용 가능성, 즉 어떻게 논증기하와 해석기하 내용을 서로 결합을 이룰 것인가에 대해 고찰한다. 이를 통해 학생들이 도형영역의 수학적 의미를 이해하는데 큰 도움을 주고 더불어 수정된 교육과정의 교과서 구성에 도움을 주리라 기대한다.