DOI QR코드

DOI QR Code

Motion-Capture-Based Animation in Mobile Embedded Systems Using Motion Capture Database Reduction Technique

데이터베이스 축소기법을 사용한 모바일 임베디드 시스템에서의 모션 캡쳐 기반 애니메이션

  • 한영모 (한양사이버대학교 컴퓨터공학과)
  • Published : 2007.10.31

Abstract

The objective of this paper is to accommodate the existing motion-capture-based animation to small memories and low computing powers of mobile embedded systems. To use efficiently memories, we propose a paradigm in which a motion capture database is compressed on a PC and so-compressed motion capture database is decompressed little by little on mobile embedded systems and the decompressed data are eliminated right after used. As a compression method for this paradigm we propose an approach that compresses captured motion rendering parameters using a polynomial function fitting method. To enhance its performance we also propose an optimization method for the degree of the polynomial fitting function. Using so-obtained compression method we demonstrate motion-capture-based animation on commercial mobile embedded systems.

본 논문의 목적은 기존의 모션 캡쳐 기반 애니메이션을 모바일 임베디드 시스템의 적은 메모리와 낮은 계산력에 적합하게 개조하는데 있다. 모바일 임베디드 시스템의 메모리를 효율적으로 사용하기 위한 방안으로서, PC 상에서 모션 캡쳐 데이터베이스를 압축하고, 압축된 모션캡쳐 데이터베이스를 모바일 임베디드 시스템에서 조금씩 압축 해제하고 사용 직후 삭제하는 패러다임을 제안한다. 이러한 목적으로 사용될 모션 캡쳐 데이터베이스 압축 기법으로서, 다항식 정합법을 활용하여 캡쳐된 운동 랜더링 파라미터의 데이터베이스를 축소하는 방법을 제안한다. 그리고 성능향상을 위해서 다항식 정합 함수를 최적화하는 방안도 함께 제안한다. 이렇게 설계된 다항식 정합법에 기반한 데이터 압축 방식을 사용하여, 상용화된 모바일 임베디드 시스템에서 효율적인 모션 캡쳐 기반 애니메이션 제작을 시현한다.

Keywords

References

  1. 최인규, 박현주, '가상 현실에서 모션 캡쳐의 활용가능성에 관한 연구', 한국멀티미디어학회 추계학술발표논문집, pp.1-14, 2002
  2. 이경수, 'Motion Control 기술이 영상제작에 미치는 영향에 관한 연구', 명지대 산업 대학원 석사학위논문, pp.87-88, 1998
  3. 최은옥, '스킨, 스켈레턴 바인딩 알고리즘을 이용한 다 관절체 모델의 구현', 충북대학교 대학원, 박사학위논문, p.9, 1998
  4. '임베디드 S/W 프로그래밍 교육을 통한 PDA 관련 교육 기트 개발에 관한 연구', 한국전자통신연구원, 한국정보통신대학교 수탁과제 최종 연구 보고서
  5. C. M. Ginsberg, Human body motion as input to an animated graphical display, Master Thesis, Massachusettes institute of Technology, May 1993
  6. D. R. Maxwell, Graphical Marionette: A Mordem day Pinocchio, Master Thesis, Massachusettes Institute of Technology, June 1983
  7. S. Dyer, J. Martin, J. Zulauf, Motion Capture White Paper. Technical Report. Silicon Graphics, December 12, 1995
  8. F. W. Silva, L. Velho, P. R. Cavalcanti, and J. Gomes, 'An architecture for motion capture based animation', http://w3impa.br/-nando/publ/sib97.pdf
  9. G. B. Guerra-Filhol, 'Optical Motion Capture: Theory and Implementation', RITTA, Volume 7, Numero 2, 2005
  10. L. Ibarria and J. Rossignac, 'Dynapack: space-time compression of the 3d animations of triangle meshes with fixed connectivity', Proc. 2003 ACM SIGGRAPH/ Eurographics symposium on computer animation, pp. 126-135, 2003
  11. I. Guskov and A Khodakovsky, 'Wavelet compression of parametrically coherent mesh sequences', Proc. 2004 ACM SIGGRAPH/Eurographics symposium on computer animation, pp. 183-192, 2004 https://doi.org/10.1145/1028523.1028547
  12. M. ALEXA and W. Muller, 'Representing animations by principal components', Eurographics computer animation and simulation, vol. 19, pp. 411-418, 2000
  13. D. L. James and C. D. Twigg, 'Skinning mesh aimations', Proc. SIGGRAPH, vol. 24, no. 3, pp. 299-407, 2005
  14. Okan Arikan, 'Compression of Motion Capture Databases', SIGGRAPH2006, pp. 1-8, 2006
  15. http://en.wikipedia.org/wiki/Downsampling
  16. 'Advanced Topics in Signal Processing', Jae S. Lim and Alan V. Oppenheim, Prentice-Hall, 1988
  17. 용호택, 'MATLAB를 이용한 수치해석', 다성출판사, 2000
  18. 'WIPI GNEX를 이용한 모바일 프로그래밍', 생능 출판사, 2006
  19. 'HR Reporter', http://www.hrreporter.com/advertise/default.asp?load= MaterialSpeces06
  20. 'Applied Numerical Methods in C, S. Nakamura, Prentice-Hall, 1993