Journal of Korea Multimedia Society (한국멀티미디어학회논문지)
- Volume 10 Issue 7
- /
- Pages.912-922
- /
- 2007
- /
- 1229-7771(pISSN)
- /
- 2384-0102(eISSN)
Design and Implementation of Genetic Test-Sheet-Generating Algorithm Considering Uniformity of Difficulty
난이도 균일성을 고려한 유전자 알고리즘 기반 평가지 생성 시스템의 설계 및 구현
- Published : 2007.07.30
Abstract
Evaluation of distance teaming systems needs a method that maintains a consistent level of difficulty for each test. In this paper, we propose a new algorithm for test sheet generation based on genetic algorithm. Unlike the existing methods that difficulty of each test item is assigned by tutors, in the proposed method, that can be adjusted by the result of the previous tests and the average difficulty of test sheet can be consistently reserved. We propose the new genetic operators to prevent duplications of test items in a test sheet and apply the adjusted difficulty of each test item. The result of simulation shows that difficulty of the test sheet generated by proposed method can be more regular than the random method and the simulated annealing method.
원격교육 시스템의 평가 시스템에서 평가의 공정성을 위하여 매 평가 시 평가지의 난이도를 일정하게 유지할 수 있는 방법이 요구된다. 본 논문에서는 유전자 알고리즘 기반의 평가지 생성 알고리즘을 제안한다. 평가지의 각 문항에 대한 난이도가 제출자에 의해서 지정되는 기존의 방법과는 달리 제안한 알고리즘에서는 각 문항의 난이도가 학생들의 평가 결과에 따라 적응적으로 조절되고, 평가지의 평균 난이도를 일정한 수준으로 유지할 수 있다. 제안한 알고리즘에서는 평가지에 동일한 문항이 중복으로 포함되는 것을 배제하고, 이전 평가의 결과를 반영하여 적응적으로 난이도가 조절될 수 있는 새로운 형태의 유전 연산자를 설계하고 구현한다. 그리고 모의실험을 통해 기존의 임의선택 방법과 모의 담금질 방법에 비해 균일한 난이도를 갖는 평가지가 생성될 수 있음을 보인다.