유비쿼터스 환경의 사용자 서비스를 위한 분산 지능형 에이전트 기술

Distribute Intelligent Multi-Agent Technology for User Service in Ubiquitous Environment

  • 발행 : 2007.09.15

초록

유비쿼터스 시대가 도래하면서 거대한 양의 컴퓨팅 서비스 및 장치들은 언제 어디서나 사용자의 요구에 반응하게 된다. 더불어 사용자 특성에 따른 기호에 맞는 개인화된 서비스가 요구된다. 사람의 위치 이동에 따른 동적인 다양한 서비스 제공을 위해서는 사용자의 개입을 최소화하여야 한다. 그리고 사용자 관심 여부에 맞춘 서비스 장치 및 동자 모드들이 자동적으로 결정되어야 할 것이다. 본 논문에서는 유비쿼터스 환경에서 사용자의 요구에 가장 근접한 맞춤형 서비스의 제공을 위하여 다음의 네 가지 단계로 분산 지능형 에이전트 기술을 제안한다. 첫째, 유비쿼터스 환경의 인프라구조인 스마트한 공간을 가상의 시뮬레이터로 설계하여 물리적 자원 및 컴퓨팅 객체 환경을 모델링 한다. 둘째, 분산된 에이전트들의 상호협력을 통한 서비스 목적 달성을 위해서 FIPA 표준안에 따르는 멀티 에이전트 기반 구조를 이용한 지능형 에이전트 기술을 연구한다. 셋째, 에이전트간의 메시지 통신을 이용하여 서비스 적용이 가능한 스마트 공간으로의 사용자의 위치 이동에 따른 이기종 환경에서의 자율적인 서비스 발견 및 구성 방안을 제안한다. 넷째, 휴대가 손쉬운 이동 장비에 사용자의 프로파일 정보를 저장함으로써 언제, 어디에서나 에이전트의 모니터링을 통한 개인화 서비스 방법을 연구한다. 따라서 일반적인 자동화된 서비스 구동 이상의 개인 특성에 맞는 고품질의 서비스를 제공한다.

In the age of ubiquitous environment, huge number of devices and computing services are provided to users. Personalized service, which is modeled according to the character of each and every individual is of particular need. In order to provide various dynamic services according to user's movement, service unit and operating mode should be able to operate automatically with minimum user intervention. In this paper, we discuss the steps of offering approximate service based on user's request in ubiquitous environment. First, we present our simulator designed for modeling the physical resource and computing object in smart space - the infrastructure in ubiquitous. Second, intelligent agents, which we developed based on a FIPA specification compliant multi-agent framework will be discussed. These intelligent agents are developed for achieving the service goal through cooperation between distributed agents. Third, we propose an automated service discovery and composition method in heterogeneous environment using semantic message communication between agents, according to the movement by the user interacting with the service available in the smart space. Fourth, we provide personalized service through agent monitoring anytime, anywhere from user's profile information stored on handhold device. Therefore, our research provides high quality service more than general automated service operation.

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참고문헌

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