A Study on the Development of Pedagogical Content Knowledge on Fraction in the Elementary School Mathematics

초등수학에서 분수에 관한 교수학적 내용 지식 개발 연구

  • Published : 2007.06.30

Abstract

This study is aimed at development of pedagogical content knowledge on fraction in the elementary school mathematics. Elementary students regard fraction as the difficult topic in school mathematics. Furthermore, fraction is the fundamentally important concept in studying mathematics. So it is important to develop the pedagogical content knowledge on fraction. The reason of attention to the pedagogical content knowledge is that improving the quality of teaching is the central focus of a high quality mathematics education. Shulman suggested that various knowledges are required for teacher to improve their classes. Of course, pedagogical content knowledge is the most valuable in teaching mathematics. Pedagogical content knowledge is related to the promotion of students' understanding about the learning. Pedagogical content knowledges are categorized by five factors in this study. These are understanding about curriculum, understanding about students and students' knowledge, understanding about teachers and teachers' knowledge, understanding about the methods, contents, and management of class, and understanding about methods of assessments. I develop the pedagogical content knowledge on fraction according to the these categories. I concentrate on the two types of pedagogical content knowledges in developing. That is, I present knowledges which teachers have to know for teaching fraction effectively and materials which teachers can use during the teaching fraction. Pedagogical content knowledges guarantee teachers as the professionalists. Teachers should not teach only content knowledges but teach various knowledges including the meta-knowledges which have relation to fraction.

이 연구는 초등 수학에서 학생들이 어려움을 느끼고 있는 분수영역에 대하여 내실 있는 분수지도에 필요한 교수학적 내용 지식의 개발을 목적으로 하였다. 교수학적 내용 지식의 개발은 학생들이 학습 내용을 잘 이해할 수 있도록 교사가 가르칠 내용을 효과적으로 지도할 수 있는 교수 방법의 개발에 초점을 두고 있다. 교수학적 내용 지식의 범주로는 교육과정에 대한 이해, 학생과 학생 지식에 대한 이해, 교사와 교사 지식에 대한 이해, 수업 방법, 내용, 운영에 대한 이해, 평가 방법이해를 제시하였다. 이에 따라 분수 관련 교수-학습과 관련하여 수학 교사가 숙지해야 할 내용과 더불어 수업에서 활용할 수 있는 학습 자료를 제시하는 것에 초점을 두고, 각각에 해당하는 교수학적 내용 지식을 개발하였다. 본 연구에서 개발된 분수 관련 교수학적 내용 지식은 교육 내용과 그에 적절한 교수 방법, 그리고 교육 내용과 관련된 풍부한 소재의 개발과 보급을 통하여 학생의 삶에 유의미한 도구로서의 수학을 인식시킬 수 있는 의미 있는 수학교육으로 변화를 유도할 수 있을 것이다.

Keywords