청소년의 휴대폰 사용실태 및 휴대폰 중독 정도에 따른 또래관계의 질, 학교생할 부적응에 대한 연구

A Study of Adolescents' Peer Relation and School Life Mal Adjustment According to Their Mobile Phone use and Addiction

  • 이정숙 (한양대학교 아동심리치료학과) ;
  • 명신영 (한양대학교 아동심리치료학과)
  • 발행 : 2007.08.31

초록

The present study purposed to examine adolescents' peer relation quality, and school life maladjustment according to the characteristic of their mobile phone use and their mobile phone addiction. The subjects of this study were 490 middle/high school students in Namyangju City. A survey was conducted using a self reporting questionnaire, and collected data were analyzed with SPSS 12.0. The results are as follows. First, mobile phone use was different according to gender, school year and the degree of mobile phone addiction. Second, the addiction group was 12.9% of the subjects, the dependent group was 52.7%, and the non addiction group and 34.5%. Third, in the addiction group, the negative factors of peer relation quality were significantly higher than the positive factors of peer relation quality. Fourth, in the addiction group, all the factors of school life maladjustment were significantly high. Fifth, school life maladjustment was higher when the degree of mobile phone addiction was high and when the negative factors of peer relation quality were high. This suggests the necessity for education on the right use of the mobile phone and mobile phone addiction treatment program; in order to improve adolescents' peer relation quality and ease their school life maladjustment. The results of this study are expected to be useful in developing effective interventions for adolescents' healthy growth.

키워드

참고문헌

  1. 강민지 (2005). 사회적 상횡에서의 외상경험, 또래관계와 청소년의 사회불안의 관계. 숙명여자대학교 석사학위논문
  2. 강정선(1998). 개인용 휴대전화 채택에 영향을 미치는 변인에 관한 연구. 연세대학교 석사학위논문
  3. 강정인 (2000). 현대인의 삶: 휴대폰 사용에 나타난 인간과 기술. 전통과 현대. 제 13권
  4. 고성혜 (2001). 청소년의 문제행동에 대한 이해. 서울특별시. 자녀안심운동 서울협의회
  5. 곽민주(2004). 청소년의 휴대폰 중독 실태와 중독적 이용. 충북대학교 석사학위논문
  6. 권복순.이경은.이성희 (1997). 학교부적응에 대한 학교사회 사업실천. 사회복지개발연구 제 3권2호
  7. 김명희 (2004). 청소년의 휴대폰 사용에 따른 대인관계성향 및 자기표현의 차이. 고려대학교 석사학위논문
  8. 김선남.김형욱(2002). 청소년의 휴대폰 중독에 관한 연구. 한국방송학보: 통권 18(4), 88-116
  9. 김성훈 (2000). 청소년의 또래 수용유형과 촉진적 의사소통능력간의 관계. 서울대학교 석사학위논문
  10. 김영순 (2004). 고등학생의 휴대폰 중독과 심리성숙도와의 관계. 인하대학교 교육대학원 석사학위논문
  11. 김윤경 (1998). 아동기와 청소년기의 또래관계에 따른 사회심리적 적응과 행동특성. 성신여자대학교 석사학위논문
  12. 김정숙 (2003). 휴대폰 과다사용 청소년의 자아 존중감 및 우울. 충동성. 단국대학교. 석사학위논문
  13. 김종규 (2002). 아동의 피학대 경험이 학교부적응 행동에 미치는 영향. 경남대학교 석사학위논문
  14. 김진경 (2002). 시설거주여부, 성별 및 연령에 따른초기 청소년의 의사소통 기술과 또래관계의 질. 서울대학교 석사학위논문
  15. 김헌수.강현실 (2001). 재범 비행 청소년의 예측인자 분석. 신경정신의학, 40(2), 297-281
  16. 류진아 (2004). 청소년의 인터넷 중독에 영향을 미치는 생태 체계 변인. 숙명여자대학교. 박사학위논문
  17. 박근수 (2003). 실업계 고등학생의 자아존중감과 학교부적응 행동과의 관계. 전남대학교. 석사학위논문
  18. 박길성 (2001). 청소년의 휴대폰 사용실태 및 사회학적 의미 고찰. 컴퓨터게임과 휴대폰이 청소년에게 미치는 영향 토론회 발표원고
  19. 박덕호 (2003). 청소년의 자기효능강화 중독증과의 관계 - 인터넷 및 휴대폰 중심으로. 인하대학교 석사학위논문
  20. 박순천.백경임 (2004). 휴대폰 중독적 사용 청소년의 MMPI 특성. 대한가정학회지, 42(9), 135-147
  21. 박준범 (2000). 청소년들의 이동전화 이용 현상에서 나타나는 하위문화적 특성에 관한 연구. 서울대학교 석사학위 논문
  22. 서희순(2003). 전화문화 대안활동 프로그램이 휴대전화 중독 예방에 미치는 효과. 생활지도분과 현장교육연구보고서
  23. 성영신.장세욱.강정식 (2000). Digital Networking: N 세대의 커뮤니케이션 심리. 한국심리학회지:소비자. 광고 1(2), 1-24
  24. 손현경 (2005). 중학생의 휴대폰 사용 및 중독실태와 사회심리적 특성. 부산대학교 석사학위논문
  25. 신채은 (1999). 청소년의 애착 및 우정관계와 또래괴롭힘간의 관계. 이화여자대학교. 석사학위논문
  26. 심희옥(2000). 또래지지와 대인관계 갈등 대처방법 및 사회적 기술과의 관계. 아동학회지, 21(1), 19-33
  27. 안규복(1986). 중학생들의 학교에 대한 태도 분석. 전남대학교 석사학위논문
  28. 안세라(2003). 인터넷 중독에 영향을 미치는 사회심리적 요인에 관한 연구 : 서울. 인천지역 중학생을 대상으로. 경희대학교. 석사학위논문
  29. 양경숙(2005). 청소년의 휴대폰 중독에 관한 연구. 건양대학교 석사학위논문
  30. 양심영 (2002). 고등학교 청소년의 휴대폰 중독에 관한 연구. 서울:한국청소년 개발원
  31. 양심영.박영선 (2005). 청소년의 휴대폰 중독성향 예측모형. 대한가정학회지, 43(4), 1-16
  32. 이경은(1998). 학교생활 유형과 요인에 따른 학교사회사업서비스욕구에 관한 연구. 대구대학교 박사학위논문
  33. 이애익 (2000). 중.고등학생의 학교 부적응 실태 및 대응 방안에 관한 연구. 한남대학교. 석사학위논문
  34. 이은해.김정윤.오원정(2001). 아동의 또래지위 및 친구관계와 학교적응의 관계. 한국아동학회지, 20(2)
  35. 이진영 (2006). 청소년의 휴대폰 중독에 영향을 미치는 사회 환경적 변인과 개인 심리적 변인 탐색. 한국교원대학교 석사학위논문
  36. 이태민 (1995). 청소년의 자아존중감 향상을 위한 집단사회사업의 효과 - 학교사회사업의 도입을 위한 실험연구. 연세대학교 석사학위논문
  37. 임송균(1999). 청소년 소비자의 TV광고에 대한 태도와 구매 행동에 관한 연구. 서강대학교 석사학위논문
  38. 장혜진(2002). 휴대폰 중독적 사용집단 청소년들의 심리적 특성: 자기개념, 애착, 자기통제력, 충동성을 중심으로. 성신여자대학교 석사학위논문
  39. 정보통신부(2007). 유,무선 통신 서비스 가입자 현황. http://www.mic.go.kr
  40. 주현정 (1993). 고등학생의 학교생활 적응에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 - 사회적 지지를 중심으로. 이화여자대학교. 석사학위논문
  41. 중등우리교육(2000). 핸드폰으로 나를 넓히기, 핸드폰에 조종 당하지 않기-방담. 중등우리교육, 9, 96-102
  42. 차정화(1998). 비행 여고생에 대한 사이코드라마 중심의 집단 프로그램 효과성 연구. 이화여자대학교 석사학위논문
  43. 최보가 (1993). 아동발달. 서울:형설출판사
  44. 최승은 (2006). 친구 관계 유형에 따른 갈등해결전략 및 친구 관계 만족도. 가톨릭대학교. 석사학위논문
  45. 한국정보사회학회 (2001). 청소년의 휴대폰 사용실태와 사회 관계의 변화
  46. 한국경제신문 (2004). http://hankyung.com
  47. 홍문균(1996). 고등학교 학생의 계열별 학교생활 갈등요인과 갈등표현 방법에 관한 연구. 한국교원대학교 석사학위 논문
  48. 황경미 (1998). 초등학교 아동의 친구관계와 학교적응의 관계. 한국교원대학교 석사학위논문
  49. 황옥경 (1990). 부모와 교사가 지각한 배척, 소외아동의 행동상의 문제에 관한 연구. 한국아동학회지, 11(1), 72-81
  50. SBS(2001). 휴대폰의 비밀 -호모텔레포니쿠스. 2001. 7. 27
  51. Abound, F. Mendelson, M. J.(1996). Determinants of Friedship Selection and Quality: Developmental Perspectives. In W. M. Bukowski, a, F. Newcomb, & W.W. Hartup(Ed.). The Company They Keep: Friendship in Childhood Adolescence. New York: Cambridge University Press
  52. Berndt, T. J. & Keefe, K. A.(1995). Friend' Influence on Adolescents: Adjustment to School. Child Development. 66(5)
  53. Bukowski, W. M., Hoza, B. (1989). Popularity and Friendship: Issues in theory, G. W. Ladd(Eds). Peer relationship in Child development(pp.19-45). N.Y.: Wiley
  54. Forehand, Long. Brody & Fouber (1986). Home Predictor of young Adolescents' School Behavior and academic performance. Child Development, 57, 1528-1533
  55. Furman, W. & Buhrmester, D.(1985). Children's Preceptions of the Personal Relationships in their Social Networks. Developmental Psychology. 21(6), 1016-1024 https://doi.org/10.1037/0012-1649.21.6.1016
  56. Goldberg, I (1996). Internet addiction disorder. http://www.rider.edu/user/suler/psycyber/supporgp.html
  57. Halleck(1967). Halleck, S. (1967). Psychiatry and the Dilemmas of crime. N.Y., Harper
  58. Kurdek, L. A., & Sinclair, R. J. (1988). Relation of eight grade's family structure, gender, and family environment with academic performance. Journal of Educatioonal Psychology, 80(1), 90-94 https://doi.org/10.1037/0022-0663.80.1.90
  59. Ladd, G. W. Kochenderfer, B.J. & Coleman(1996). Friendship Quality as a Predictor of Young Children's Early School Adjustment. Child Development, 67, 1103-1118 https://doi.org/10.2307/1131882
  60. Parker & Asher(1993). Friendship and friendship quality in middle school : links with peer group acceptance and feeling of loneliness and social dissatisfaction. Developmental psychology, 29, 611-621 https://doi.org/10.1037/0012-1649.29.4.611
  61. Shaffer, D. J. (1994). Social and personality development(3th ed). CA: Brooks/Cole
  62. Suler, J.(2000). The Psychology og Cyberspace-Computer and Cyberspace Addiction http://p24601.rider.edu/sites/ suler/psysyber/cybadd ict,html
  63. Sullivan, H. S. (1953). The interpersonal Theory of Psychiatry. N.Y.; Norton
  64. S. Liberman(1958). Emotional Problem of Childhood, Philadelphia & Montreal: J.B.Lippincott
  65. Young K. S. (1996). The Internet Addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyber Psychology and Beharior, 1(3), 237-244