Journal of Distribution Research (한국유통학회지:유통연구)
- Volume 12 Issue 2
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- Pages.51-78
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- 2007
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- 1226-9263(pISSN)
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- 2383-9694(eISSN)
A Study on the Effects of Customer Perceived Trust in Manufacturer and Customer Perceived Justice in Agencies on Customer Loyalty to Agencies -Mediating Roles of Customer Trust in and Satisfaction with Agencies-
본사의 신뢰 및 대리점의 공정성이 대리점의 충성에 미치는 영향에 관한 연구 -대리점의 신뢰 및 대리점 만족을 매개로-
- Bae, Sang-Wook (Department of Business Administration, PuKyoung National University) ;
- Bae, Mi-Hyun (Department of Business Administration, PuKyoung National University) ;
- Kim, Wan-Min (Department of Business Administration, PuKyoung National University)
- Published : 2007.04.30
Abstract
This study investigates what effects both customer trust in the headquarters and perceived customer justice(interactional, procedural and distributive) in agencies have on customer loyalty to the agency via customer trust and satisfaction with the agency. The data for analysis are obtained from 266 customers who are experienced in dealing with agencies. The results show the following : first, customer perceived justice has a significant positive influence on customer trust and satisfaction with the agencies. Second, customer trust in the headquarter has a significant positive influence on customer trust with the agencies. Third, customer satisfaction with the agencies has a significant positive influence on customer trust in the particular agency Fourth, both customer trust in and satisfaction with the agencies are found to have significant positive impacts on customer loyalty to the agencies. Finally, we presented suggestions for enhancing customer loyalty to the agencies.
본 연구는 고객의 대리점에 대한 신뢰와 대리점 만족을 통한 대리점의 공정성(분배공정성, 상호작용공정성, 절차공정성)과 본사의 신뢰가 대리점의 충성에 미치는 영향에 대해 알아보고자 하였다. 이를 위해 대도시 지역에서 대리점을 이용한 경험이 있는 고객들을 대상으로 자료를 수집하였으며 총 266부를 이용해 최종분석을 실시하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 대리점의 공정성(분배공정성, 상호작용공정성, 절차공정성)은 대리점의 신뢰, 대리점의 만족에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 본사의 신뢰는 대리점의 신뢰에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것을 확인하였다. 셋째, 대리점의 만족은 대리점의 신뢰에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 대리점의 신뢰와 대리점의 만족은 모두 대리점의 충성에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 끝으로 고객의 대리점에 대한 충성을 제고하기 위한 몇 가지 시사점을 제시하였다.
Keywords