A Study on the Features of the Classified Customers through Pre-evaluation on the Recommender System

추천시스템에서 사전평가에 의해 선별된 고객의 특성에 관한 연구

  • 임재화 (상지대학교 경상대학 경영학과) ;
  • 이석준 (상지대학교 경상대학 경영학과)
  • Published : 2007.10.31

Abstract

Recommender system is the tool for E-commerce company based on the internet for increasing their sales ratio in the market. Recommender system suggests the list of items which night be wanted by customers. This list generated by the result of customers' preference prediction through the prediction algorithm automatically. Recommender system will be able to offer not only the important information for marketing strategy but also reduce the cost of customers' information retrieval trough the analysis of customers' purchase patterns and features. But there are several problems like as the extension of the users and items scales and if the recommendation to customers generated by unreliable recommender system makes the customer royalty to the system to weaken. In this study, we propose the criterion for pre-evaluation on the prediction performance only using the preference ratings on the items which are rated by customers before prediction process and we study the features of customers who are classified through this classification criterion.

추천시스템은 인터넷을 기반으로 하는 전자상거래 기업에서 고객의 구매율을 높이기 위한 도구로써 이용되고 있다. 추천시스템은 전자상거래에서 거래되는 상품들에 대한 고객의 선호도를 예측하고 예측 결과를 이용하여 고객들이 원하는 상품목록을 자동적으로 제시할 수 있기 때문에 고객의 정보탐색 비용을 줄여주며 동시에 고객의 구매 특성을 파악하여 마케팅 전략의 중요 자료를 제공할 수 있다. 그러나 전자상거래에서 거래되는 상품과 고객이 증가함에 따라 추천시스템은 규모의 확장성이라는 문제점을 안고 있으며 신뢰도가 낮은 추천시스템을 이용하여 고객에게 상품을 추천할 경우 추천시스템에 대한 고객의 충성도가 떨어지게 된다. 본 연구는 추천시스템에서 고객의 선호도를 예측하기 이전에 고객이 과거에 상품들에 대해 평가한 사전정보를 이용하여 예측성과에 대한 사전평가 기준을 제시하고 이를 통해 선별된 고객들의 특성에 대하여 연구하였다.

Keywords