An effect of the parent's achievement pressure on the youth group's stress

부모의 성취압력이 청소년의 스트레스에 미치는 영향

  • Jou, Hye-Mee (Dept. of Environmental Health Science, Soonchunhyang University) ;
  • Kim, Sung-Sil (Dept. of Environmental Health Science, Soonchunhyang University) ;
  • Lim, Hye-Kung (Dept. of Environmental Health Science, Soonchunhyang University) ;
  • Han, Sung-Hyun (Dept. of Environmental Health Science, Soonchunhyang University) ;
  • Song, Mi-Ra (Dept. of Beauty Design Dong Shin University) ;
  • Son, Bu-Soon (Dept. of Environmental Health Science, Soonchunhyang University)
  • 조혜미 (순천향대학교 환경보건학과) ;
  • 김성실 (순천향대학교 환경보건학과) ;
  • 임혜경 (순천향대학교 환경보건학과) ;
  • 한성현 (순천향대학교 환경보건학과) ;
  • 송미라 (광주송원대학 뷰티코디네이션과) ;
  • 손부순 (순천향대학교 환경보건학과)
  • Published : 2007.03.31

Abstract

The purpose of this study is to provide the necessarily basic data of the ideal growth of the students by investigating the effect of the student's stress due to the parent's achievement pressure. The sample of this study are In students consisting of 51 boys and 49 girls in the 3rd grade classes of "J" middle school located in Siheung city, Kyungki-do. The observed materials are used to investigate the parent's achievement pressure and the level of stress. Based on the observed data, the frequency, correlation, and t-test have been gained. The results are summarized as follows : 1. The perception of the parent's achievement pressure is shown more by the boy's achievement pressure($44.2{\pm}9.9$) than the girl's achievement pressure($39.939{\pm}11.089$), among the high level students. 2. The perception of the parent's achievement pressure is shown more the high($43.0{\pm}10.7$) and middle($42.9{\pm}11.8$) level students than the low($39.7{\pm}8.00$) level students. 3. The stress of male students was high in the Solving Problem stress factor with by the mean of $15.1{\pm}3.7$, and the stress of female students was high in the Self-Control stress factor with the mean of $13.3{\pm}3.9$. 4. The stress of high, middle, low level student was high in the Solution of Matter stress factor with the mean of $14.2{\pm}3.9$. 5. The results were the main cause of the stress than the parent's achievement pressure.

Keywords

References

  1. 김향림, 2001, 고등학생들의 스트레스와 스트레스 대처행동 및 건강문제에 관한 연구, 강원대학교 교육대학원 석사학위논문
  2. 위휘, 2005, 청소년 스트레스 영향요인에 관한 연구, 정신간호학회지, 14, 2
  3. 김정숙, 2002, 고등학생의 스트레스.대처.우울과의 관계, 정신간호학회지, 11(1)
  4. 문경숙, 2006, 학업스트레스가 청소년의 자살충동에 미치는 영향 : 부모와 친구 에 대한 애착의 매개효과, 아동학회지, 27(5)
  5. 홍영수, 2005, 청소년의 생활스트레스가 자살행동에 미치는 영향 및 그에 대한 문제해결능력의 완충효과, 한국아동복지학, 20
  6. 정유미, 2002, 부모의 성취압력이 아동의 스트레스에 미치는 영향, 순천향대학 교 교육대학원 석사학위 논문
  7. 김기정, 1984, 학업성취와 지각된 양육태도가 자아개념에 미치는 영향, 중앙대학교 대학원 박사학위논문
  8. 윤영섭, 1988, 학업성취도 결정변인에 관한 분석 연구, 중앙대학교 교육대학원 석사학위 논문
  9. 김경옥, 1992, 부모의 성취압력이 학생의 정의적 행동특성에 미치는 영향, 중앙대학교 대학원 석사학위논문
  10. Yonugs, Bettie B, 1986, Stress Magagemants Guide for Young People, Rolling Hills Eatates, CA : Jalmar Press
  11. 박은희, 1987, 어머니의 학업성취압력이 청소년기 자녀의 학업성적에 미치는 영향, 가정관리연구, 11, 16
  12. 김지숙, 1984, 초등학생의 스트레스 요인과 대처양식, 한국실과교육학회지, 6(1)
  13. 임숙빈, 2002, 자살을 생각한 고등학생들과 그렇지 않은 학생들의 스트레스원과 대응행위 비교, 대한간호학회지, 32(2)