Abstract
According to the changing of user and service environment, one of countermeasures that introduction of team-based organization is increasing gradually in the university library. This study was conducted to suggest the efficient ways of assessing team effectiveness which is increasing gradually in the university library. The finding indicated that assessment of team effectiveness was shown large differences according to the working level and individual's working duration. In addition, activated communication and capacity of team-based organization were the most effectible factors on the team effectiveness. So that, for maximizing the team effectiveness, this study might be applicable to any strategy which seek to activate communication methods(within - and between team) those are directly effecting on purpose setting, conflict resolution and suggest suitable team-based organization model for University library's characteristic and purpose through improving on the capacity of team system.
이용자와 서비스환경의 변화에 대한 대응방안의 하나로 대학도서관에 점차 팀제 도입이 증가하고 있다. 본 연구는 대학도서관에 도입된 팀제의 유효성 평가를 통해 효율적인 팀제적용 방안을 제시하고자 하였다. 연구결과, 팀제의 유효성 평가에 있어 직급과 근무기간별 차이가 큰 것으로 조사되었으며, 커뮤니케이션의 활성화와 팀제 수용능력이 유효성에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 따라서, 팀제 도입에 따른 유효성을 극대화하기 위해서는 목표설정과 갈등해소에 직접적인 영향을 미치는 팀내 및 팀간 커뮤니케이션 활성화 방안의 마련과 팀제 수용능력의 향상을 통해 대학도서관의 특성과 목적에 적합한 팀제 모델이 제시될 필요가 있다.