The Global Educational Applications of the Ecotour Resources in Oceania

오세아니아지역 생태관광자원의 글로벌 교육자료 활용방안

  • Choe, Jae-Woo (Department of Social Studies, Daegu National University of Education)
  • 최재우 (대구교육대학교 사회교육과)
  • Published : 2007.06.30

Abstract

This study explores the geographic characteristics of ecotour resources in Oceania based on the concept of ecotourism along with global education and investigates the global educational applications of eco-resources through a field survey of the Australian Cairns region. The field survey areas are the Green Island within the Great Barrier Reef, Barron Gorge National Park, the Australian Butterfly Sanctuary in Cairns, and the Tjabukai Aboriginal Cultural Park. This case study of the Cairns region is applicable to global education in these aspects: The underwater Observatory and Glass bottom boat in Green Island is used in efficient exploration of ocean ecology; Barron Gorge National Park provides an excellent forest tour with a well-made track, detailed directory, and trained park rangers; the old industrial trains are being recycled for tourism uses; the Australian Butterfly Sanctuary provides various language interpretations and experts to help further visitor's understanding of the surrounding eco-resources; The Aboriginal Cultural Park also utilizes a special program that helps people understand their culture.

본 연구는 생태관광, 글로벌 교육의 개념을 토대로 다소 연구 성과가 미흡한 오세아니아지역에 대하여 생태관광자원의 지리적 특징을 파악하고 호주 Cairns 지역을 사례로 현지답사를 한 후, 생태자원의 교육적 활용에 대해 고찰하였다. 답사지역은 Great Barrier Reef의 Green 섬, Queensland주 열대우림의 Barron Gorge 국립공원 삼림탐방프로그램, Eairns 근교 호주나비보호구역, Tjabutkai 원주민 문화공원을 선정하여 현지답사를 수행하였다. 사례연구를 통해 의미있는 글로벌 교육적 활용방안을 살펴보면 Green섬에서는 특수 제작된 수중관측소와 바닥이 유리로 된 배 등을 도입하여 해양생태를 효과적으로 보존하면서 탐사하도록 했고, 잘 디자인된 탐방로와 탐방시간 안내판 그리고 친절하게 생태교육을 담당하는 공원관리원이 주재하는 삼림탐방프로그램이 마련되었으며, 옛 산업열차를 보완하여 관광용열차로 재활용한 것은 환경보호를 위한 좋은 본보기였다. 나비보호구역에서는 여러 언어를 지원하는 안내체계를 갖추고 전문가와 함께하는 해설프로그램을 마련하였으며, 전 세계의 방문객들에게 원주민의 생활을 체험할 수 있도록 프로그램을 고안하여 자신의 문화를 널리 알리고, 방문객에게도 교육적인 효과를 충족시킬 수 있도록 하였다.

Keywords