A Study on the Factors of Design Innovation in Daejeon-Chungcheong Region.

대전충청지역의 디자인 혁신 요인에 관한 연구

  • 서용모 (대전광역시 전략산업기획단) ;
  • 박정용 (대전광역시 전략산업기획단) ;
  • 김명관 (대전광역시 전략산업기획단) ;
  • 박치관 (한밭대학교 경영학과)
  • Published : 2007.04.30

Abstract

This paper focused on fading out the factors of design innovation. Based on the previous studies, several factors were extracted to be tested by Delphi method among 15 experts in the design area. Delphi test showed a convergent result after the second round of questioning. Design mind of managers was conceived as the most important factor among those tested. On the base of importance, capability of design company was the second and industrial design demand was the third. Even though design manpower, design infrastructure and innovation network were ranked below the 4th factors, the absolute differences between high ranked factors and low ranked ones were not much wide. So. relatively low ranked factors were not negligible at all to get a desirable success in design innovation. This study provides some insights for the success of design innovation. First of all, design innovation could be achieved only when factors tested on this study upgraded simultaneously together. Desirable effect could not expected by a simple support such as logo design or kind of simple measure.

본 논문은 디자인 혁신요인에 관해서 연구하였다. 선행연구를 바탕으로 여러 가지 혁신요인들을 도출하고 이에 대한 전문가들의 의견을 델파이 방법으로 3차례여 걸쳐 조사하였다. 조사 결과 경영자의 디자인 마인드 함양이 가장 중요한 요인으로 인식되고 있었고, 그 다음이 디자인 회사의 역량, 세 번째가 산업의 디자인 수요로 나타났다. 그리고 디자인 인력, 디자인 인프라, 혁신 네트워크의 구축 등은 후 순위로 인식되고 있지만, 선순위를 차지하고 있는 요인들과 중요도의 차이가 별로 크지 않은 것으로 나타나는 것으로 확인된다. 이는 전문가들이 혁신요인들 간의 상대적인 중요성에 대하여 큰 차이를 두지 않고 있다는 것을 의미한다. 따라서 한 지역의 디자인 혁신이 성공하기 위해서는 선행연구들에서 중요하게 인식하고 있는 요인들을 종합적인 차원에서 체계적으로 지원하는 것이 중요하다고 판단된다.

Keywords