Operation Characteristics of 5 kW Class Proton-Exchange-Membrane Fuel Cell(PEMFC) Stack

5 kW급 고분자 전해질 연료전지 스택의 운전 특성

  • Kim, Jae-Dong (LNG Technology Research Center, R&D Division, Korea Gas Corporation) ;
  • Lee, Jung-Woon (LNG Technology Research Center, R&D Division, Korea Gas Corporation) ;
  • Park, Dal-Ryung (LNG Technology Research Center, R&D Division, Korea Gas Corporation)
  • 김재동 (한국가스공사 연구개발원 LNG 기술연구센타) ;
  • 이정운 (한국가스공사 연구개발원 LNG 기술연구센타) ;
  • 박달영 (한국가스공사 연구개발원 LNG 기술연구센타)
  • Published : 2007.03.31

Abstract

78-cell proton exchange membrane fuel cell(PEMFC) stack with an effective electrode area of $295cm^{2}$ were investigated its operational characteristics and effects of CO poisoning. When power output, 5.4 kW, was released at current density of $325mA/cm^{2}$ for 6 hours, stablility of each cell was showed the small deviation of 2.3%. Carbon monoxide is a conventional contaminant in the fuel obtained from reforming processes with an important influence on the performance of the PEMFC. The studies of continuous injection of CO presented (5-20 ppm) with the time gave information about poisoning and recovery processes of the stack.

78개 셀의 전극유효 면적이 $295cm^{2}$인 고분자 전해질 연료전지(PEMFC) 스택의 운전특성과 CO 피독에 대한 영향을 조사하였다. 전류밀도 $325mA/cm^{2}$에서 출력 5.4kW를 6시간 유지시키는 동안 셀들의 전압편차는 2.3%로 매우 안정함을 보였다. 개질과정의 부산물로 생성되는 CO는 PEHFC의 성능에 중요한 영향을 끼치는 스택의 주 오염물질중의 하나이다. 시간에 따른 연속적인 CO 피독 실험(5-20ppm)은 스택의 피독과 재생과정의 route를 알 수 있었다.

Keywords