해외시장조사에 관한 연구

A Study on the Overseas Marketing Research

  • 발행 : 2007.03.31

초록

국제마케팅 활동에서 해외시장조사는 신시장의 진입은 물론 경쟁시장에서도 매우 중요하다. 현대기업경영의 특징 중 하나가 경쟁적으로 국제화과정에 참여하는 활동인데, 기업이 치열한 국제경쟁시장에서 생존 성공하기 위해서는 우선적으로 해외시장환경에 대한 체계적인 분석이 선행되어야 하고, 또한 기업의 해외진출은 무엇보다도 수출잠재력을 보유한 후에 이루어져야 한다. 국내시장조사보다 더 까다롭고 복잡하게 이루어지는 해외시장조사 활동은 무역, 특히 수출무역과 관련되는 마케팅활동에 응용되는 시장조사로써, 조사자는 조사대상 지역의 문화에 대한 깊은 이해력과 창조적 재능을 갖추어야 하며, 항상 회의적 자세를 갖고 조사대상 자료들을 검토 분석하여야 한다.

The objective of this study is to interpret that at international business management, overseas marketing research is very important to enter the new market as well as competitive market in the wold. There are many distinct components of the environment which can affect the exporting company, so the exporting company must to find the opportunities and threats in foreign market after it researches the firms export potential for successful or survival themselves. Often the export marketing research is a more difficult and complex task than the domestic marketing research. As international marketing activities for exporting company, an investigator has to get abilities for understanding regional culture and to analyze the data for investigation and findings as skeptical mind.

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