위치보간기를 이용한 3D 애니메이션 워터마킹

3D Animation Watermarking Using Position Interpolator

  • 배성호 (동명대학교 멀티미디어공학과) ;
  • 이석환 (동명대학교 정보보호학과) ;
  • 김정현 (동명대학교 멀티미디어공학과) ;
  • 권기룡 (부경대학교 전자컴퓨터정보통신공학부) ;
  • 이응주 (동명대학교 정보통신공학과)
  • 발행 : 2007.03.31

초록

3D 키프레임 애니메이션은 실시간 애니메이션을 위하여 3D 그래픽스에서 널리 사용되고 있다. 이 방법은 전체 프레임들 중 중요 프레임들 내에 애니메이트되는 키값들을 등록한 후, 등록된 키값들을 이용하여 이외의 프레임들을 보간기에 의하여 생성한다 본 논문에서는 위치 보간기를 이용한 3B 키프레임 애니메이션 워터마킹 기법을 제안한다. 제안한 방법에서는 계층적인 구조 상에서 부분 모델로 이루어진 변환 노드들을 임의로 선택한 후, 선택된 변환 노드 내의 위치 보간기의 키값에 워터마크를 삽입한다. 실험결과로부터 제안한 방법이 기하학적 및 타임라인 공격에 대하여 견고성을 가짐을 확인하였다.

3D keyframe animation is used widely in 3D graphics for real-time animation. This is a method that registers the animated key values in the important several frames among the entire frames and generates the rest frame by interpolator using the registered key values. This paper proposed the watermarking for 3D keyframe animation using PositionInterpolator. The proposed algorithm selects randomly the embedding meshes, which are transform nodes among the entire hierarchical structure. Then the watermark is embedded into keyValues of PositionInterpolator in selected transform node. Experimental results verified that the proposed algorithm has the robustness against geometrical attacks and timeline attacks.

키워드

참고문헌

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