A Case Study of the Information Literacy Course for Foreign Students: Focusing on the Analysis of Educational Effect and Demand

외국인 학생을 위한 대학도서관 정보이용 교육 사례 연구 - 교육효과와 요구 분석을 중심으로 -

  • 이현실 (원광대학교 도서관) ;
  • 황동렬 (중앙대학교 예술대학원 예술경영학과)
  • Published : 2007.12.30

Abstract

In this study, the information literacy educational program currently used by Korean universities was applied to foreign ones and its educational effect was analyzed and their degree of satisfaction and demands were understood. As a result, the educational effect was shown, but the average knowledge of academic information used still remained low, but the satisfaction degree of education for information literacy was high, which means that such education is absolutely needed for foreign students. The analyzed results and contents carried out in the experiment will be very helpful for designing a differentiated information literacy educational program for foreign students.

본 연구는 한국의 대학생들에게 실시하고 있는 동일한 내용의 정보이용교육 프로그램을 외국인 학생들에게 적용하여 교육 효과를 분석하였고 만족도와 요구도를 파악하였다. 연구결과 교육효과는 있었지만, 교육 후에도 여전히 학술정보 이용 지식의 평균값은 높지 않았다. 하지만 외국인 학생들의 정보이용 교육에 대한 만족도는 높으므로 외국인 학생들을 위한 정보이용교육은 반드시 필요한 것으로 해석된다. 본 연구에서 도출한 교육 방법과 내용에 대한 외국인 유학생의 요구도를 포함한 분석 내용은 외국인 학생을 위한 차별화된 정보이용교육 설계에 실질적인 도움이 될 것이다.

Keywords

References

  1. Baron, Sara and Alexia Strout-Dapaz, 'Communicating with and empowering international students with a library skills set,' Reference Services Review, Vol.29. No.4 (2001), pp.314-326 https://doi.org/10.1108/00907320110408447
  2. Kumar, S.L. and Suresh. 'Strategies for providing effective services for international adult learners,' The reference Librarian, No.69/70, pp.327-336
  3. OECD Statistics. 조선닷컴 뉴스. 2007. 9.19. [cited 2007. 10. 25]
  4. 교육인적자원부, 외국인유학생 유치확대 종합방안 : Study Korea 프로젝트(서울 : 교육인적자원부, 2004)
  5. 교육인적자원부, 2007년 국내 외국인 유학생 통계(서울 : 교육인적자원부, 2007)
  6. 김경수, '외국인 유학생 유치 및 관리방안: 비영어권 유학생 중심,' 대학교육, 132호(2004), pp.16-22
  7. Association of College & Research Libraries. Objectives for Information Literacy Instruction: A Model Statement for Academic Librarians, 2001. [cited 2007. 10.25]
  8. Association of College & Research Libraries. Objectives for Information Literacy Instruction: A Model Statement for Academic Librarians, 2001. [cited 2007. 10.25]
  9. Council of Australian University Librarians. Information Literacy Standards. (Canberra : Council of Australian University Librarians, 2001)
  10. Society of College, National and University Libraries, Information skills in higher education. [cited 2007. 10. 25]
  11. 강혜영, '정보이용능력 교육 프로그램의 비교 연구,' 한국문헌정보학회지, 제36권, 제1호(2002), pp.297-320
  12. 김성은, 대학생의 정보활용능력 교육과정 모형 개발에 관한 연구(박사학위논문, 상명대학교 대학원 문헌정보학과, 2006)
  13. 이정연, 대학생의 정보활용능력 평가모형 개발에 관한 연구(박사학위논문, 이화여자대학교 대학원 문헌정보학과, 2005)
  14. 이현실, '델파이 조사를 이용한 정보활용능력 교육항목 개발연구.' 한국문헌정보학회지, 제38권, 제1호 (2004), pp.304-322
  15. Baron, Sara and Alexia Strout-Dapaz, 'Communicating with and empowering international students with a library skills set,' Reference Services Review, Vol.29. No.4 (2001), pp.314-326 https://doi.org/10.1108/00907320110408447
  16. Jackson, Pamela A 'Incoming international students and the library: a survey,' Reference Services Review, Vol.33, No.2(2005), pp.197-209 https://doi.org/10.1108/00907320510597408
  17. Song, Yoo-Seong, 'International business students: a study on their use of electronic library services.' Reference Services, Vol.32, No.4 (2004), pp.367-373 https://doi.org/10.1108/00907320410569716
  18. Hurley, Tina, Hegarty Nora, and Jennifer Bolger, 'Crossing a bridge: The challenges of developing and delivering a pilot information literacy course for international students,' New Library World, Vol.107, No.1226/1227(2006), pp.301-320
  19. 이정현, 대학생의 정보활용능력 평가모형 개발에 관한 연구(박사학위논문, 이화여자대학교 대학원 문헌정보학과, 2005)
  20. 김성은, 대학생의 정보활용능력 교육과정 모형 개발에 관한 연구(박사학위논문, 상명대학교 대학원 문헌정보학과, 2006)