Specified-Track Curriculum Development for Regional Innovation

지역혁신을 위한 특화교육트랙 교과과정의 개발

  • 홍철현 (부산대학교 부산권기계부품산업혁신인력양성사업단) ;
  • 임오강 (부산대학교 기계공학부) ;
  • 박원규 (부산대학교 기계공학부) ;
  • 한명철 (부산대학교 기계공학부)
  • Published : 2007.12.30

Abstract

This paper aims to present the ways to maximize educational effects and facilitate a curriculum renovation through the Specified Track Curriculum Development, a joint lecture system among local universities which is implemented by Busan Educational Alliance of Mechanical Engineering (BEAM) as part of New University for Regional Innovation(NURI), a government-sponsored project to facilitate a balanced regional development of Korea. The Specified Track Curriculum is a unified governing body joined by 4 universities of mechanical engineering departments with an emphasis on their specified academic fields(advanced hightech, environmental, marine and foundational machinery sectors), And the universities mutually recognize academic credits. The track (Specified-Track Curriculum) was carried out three times from winter semester in 2005 to the present and 486 students took the track course for two years. As a result, the track laid out a foundation for the first local joint lecture system in korea with the performance-oriented and students-tailored education, meeting needs of the new era and training efficiency. The graduates' employment rose to 8.5%, compared with that of 2005. According to recent survey conducted on companies employing the graduates, the satisfaction with the graduates' performance marked 9.4% improvement. The track also contributed to expanding human networks, facilitating the educational exchange of local universities.

본 논문에서는 지역균형발전의 일환으로 실시된 지방대학 혁신역량 강화사업(New University for Regional Innovation, NURI) 중 부산권 기계부품산업 혁신인력 양성사업단(Busan Educational Alliance of Mechanical Engineering, BEAM)에서 시행중인 지역대학간 공동강의 시스템인 첨단기계부품 특화교육트랙을 통한 교육효과와 교과과정 개선의 질적 향상방안을 제시하였다. 트랙은 사업단 소속 4개 대학의 기계공학부(과)가 공동주관하며, 각 대학의 특화된 교육과정(첨단기계, 환경기계, 해양기계, 기반기계)을 중심으로 상호학점 인정을 통한 교과과정으로 편성되었다. 2005년 동계학기부터 현재까지 3차례의 계절학기를 통하여 실시되었으며, 2년간 총 486명의 학생이 각 트랙과목을 수강하였다. 그 결과 새로운 시대적 요구사항과 학습의 효율성을 동시에 수용하는 성과중심 및 수요자중심의 교육내용으로 국내 최초의 전공별 지역공동강의 제도를 정착시켰으며, 트랙 실시 이전인 2005년 대비 8.5%의 졸업생 취업률 향상과 기업체 임직원을 대상으로 실시된 설문조사에서 전년대비 9.4%의 수요자 만족도 향상의 성과를 거두었다. 또한, 지역대학간의 교류를 통한 인적 네트워크의 확대라는 긍정적인 결과를 얻을 수 있었다.

Keywords

References

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