X-band Pulsed Doppler Radar Development for Helicopter

헬기 탑재 X-밴드 펄스 도플러 레이다 시험 개발

  • Kwag Young-Kil (RSP Lab, School of Electronics and Telecomm. Eng., Hankuk Aviation University) ;
  • Choi Min-Su (RSP Lab, School of Electronics and Telecomm. Eng., Hankuk Aviation University) ;
  • Bae Jae-Hoon (RSP Lab, School of Electronics and Telecomm. Eng., Hankuk Aviation University) ;
  • Jeon In-Pyung (RSP Lab, School of Electronics and Telecomm. Eng., Hankuk Aviation University) ;
  • Hwang Kwang-Yun (RSP Lab, School of Electronics and Telecomm. Eng., Hankuk Aviation University) ;
  • Yang Joo-Yoel (RSP Lab, School of Electronics and Telecomm. Eng., Hankuk Aviation University) ;
  • Kim Do-Heon (RSP Lab, School of Electronics and Telecomm. Eng., Hankuk Aviation University) ;
  • Kang Jung-Wan (RSP Lab, School of Electronics and Telecomm. Eng., Hankuk Aviation University)
  • 곽영길 (한국항공대학교 항공전자 및 정보통신공학부) ;
  • 최민수 (한국항공대학교 항공전자 및 정보통신공학부) ;
  • 배재훈 (한국항공대학교 항공전자 및 정보통신공학부) ;
  • 전인평 (한국항공대학교 항공전자 및 정보통신공학부) ;
  • 황광연 (한국항공대학교 항공전자 및 정보통신공학부) ;
  • 양주열 (한국항공대학교 항공전자 및 정보통신공학부) ;
  • 김도헌 (한국항공대학교 항공전자 및 정보통신공학부) ;
  • 강정완 (한국항공대학교 항공전자 및 정보통신공학부)
  • Published : 2006.08.01

Abstract

An airborne radar is an essential aviation electronic system for the aircraft to perform various civil and/or military missions in all weather environments. This paper presents the design, development, and test results of the multi-mode X-band pulsed Doppler radar system test model for helicopter-borne flight test. This radar system consists of 4 LRUs(Line-Replacement Unit), which include antenna unit, transmitter and receiver unit, radar signal & data processing unit and display Unit. The developed core technologies include the planar array antenna, TWTA transmitter, coherent I/Q detector, digital pulse compression, MTI, DSP based Doppler FFT filter, adaptive CFAR, moving clutter compensation, platform motion stabilizer, and tracking capability. The design performance of the developed radar system is verified through various ground fixed and moving vehicle test as well as helicopter-borne field tests including MTD(Moving Target Detector) capability for the Doppler compensation due to the moving platform motion.

비행체 탑재 레이다는 민군 겸용으로 기상에 관계없이 전천후로 비행체의 안전 항행, 임무 감시, 사격 통제, 충돌 회피, 이착륙 등 비행에 필수적인 항공 전자 장치이다. 본 논문에서는 헬기 탑재 다중 모드 X-밴드 펄스 도플러 레이다 시험 모델의 설계, 제작 및 비행 시험 결과를 제시한다. 레이다 시스템은 안테나부, 송수신부, 신호처리부와 전시부의 4개의 LRU로 구성되며, 개발 기술은 평판 슬롯 배열 안테나, TWTA 송신기, coherent I/Q detector, 디지털 펄스 압축, MTI, DSP 기반 도플러 FFT 필터, 적응 CFAR, 도플러 추정보상 기법, 비행 안정화 및 TWS 추적 처리기를 포함한다. 개발된 레이다 시스템의 설계 성능은 다양한 지상 고정 및 이동 시험과 헬기 탑재 비행 시험을 통하여 이동 비행체 이동 클러터 보상과 MTD 성능을 확인하였다.

Keywords

References

  1. 곽영길, 배재훈, '헬기 탑재 다중모드 레이다 시스템 모델 설계', 한국전자파학회 종합학술발표회, 13(1), pp. 208, 2003년 10월
  2. 곽영길, 배재훈 외, 'MTD 성능의 비행체 탑재용 레이다 시스템 핵심기술연구 최종 보고서', 한국항공대학교 부설 항공전자연구소, 2005년 11월
  3. Guy Morris, Linda Harkness, Airborne Pulsed Doppler Radar, Artech House, 1996
  4. D. Curtis Schleher, MTI and Pulsed Doppler Radar, Artech House, 1991
  5. Galati, Advanced Radar Techniques and Systems, IEE Press, Londen, UK, 1993
  6. 곽영길, 최민수 외, '고속 Multi-DSP를 이용한 헬기 탑재 펄스 도플러 레이다 신호 처리기 개발', 한국전자파학회 종합학술발표회, 15(1), pp. 23-27, 2005년 11월
  7. Young K. Kwag, 'Adaptive compensation for moving clutter doppler for helicopter MTD radar', To be appeared in IEEE CIE Radar Conference, China, Oct. 2006