Abstract
This thesis outlines a preparation plan for e-Trade business service regarding tendency development in super-highway information network including internet, cable, and wireless communication. It also explains two perspectives in e-Trade market: changes of circumstances and consumerism, and revitalization devices of Von(Voice over Internet Protocol) service technology for creating new market in rapidly changing IP(Internet Protocol) environment. Plus it illustrates what core competence and progress business organizations must have in current situation, forecasts turns of future e-Trade market, and analyzes technological applications of VoIP service in an extended viewpoint of corporate strategy.
본 논문은 인터넷과 유 무선통신을 포함한 초고속통신망의 발전추세에 따른 전자무역 거래 서비스 수용방안에 대하여 전자무역 시장의 여건 변화, 소비자 보호라는 두 가지 측면과, 빠르게 IP환경으로 개편되고 있는 전자무역 시장을 VoIP 서비스 기술과 접목하여 새로운 시장 창출을 위한 VoIP 서비스 기술 활성화 방법, 전자무역 거래를 하기 위하여 기업이 어떠한 핵심역량을 보유해야 하며 현 상황에서 어떤 방향으로 발전해야 할 것인가에 대하여 설명하고 향후 전자무역의 시장변화를 예측하고 중 장기적인 경영 전략의 관점에서 VoIP 서비스 기술 활용에 대해 연구 분석하였다.