Economic Growth by Arts Activities Case Study on Nagahama Story in Shiga Pregecture, Japan

문화할동을 통한 지역활성화: 일본 시가현(滋賀縣) 나가하마(長浜市) 이야기

  • Shin, Dong-Ho (Department of Urban and Real Estate Studies, Hannam University)
  • 신동호 (한남대학교 도시부동산학과)
  • Published : 2006.12.31

Abstract

In many countries of the world, cultural activities are introduced as a popular means of promoting local economies and identities. In many places of Japan, a traditional cultural activity, "Machtskuri" (meaning "Vilige Making," literally) has been practiced in the past several decades. A small town, Nagahama of Shiga Prefecture, with 50,000 people, started restoring an old castle and historical build, art exibition, traditional fashion festivals, etc. Based on the successful experience from the cultural activities, community leaders of Nagahama made success in creating other projects, such as construction of a baseball stadium, a hotel and a community college. It can be concluded that Nagahama has been successful in creating making the place famious and the people confident.

최근 세계적으로 지역경제의 활성화 정책에 문화예술활동을 도입하는 사례가 크게 늘어나고 있다. 일본의 경우에는 이미 수십, 수 백년 전부터 여러 지역에서 마을만들기 운동, 즉 "마치즈쿠리(まちづくり)"를 통해 지역 정체성을 강화하는 한편, 침체된 지방의 경제를 활성화하고 있다. 일본 시가현의 나가하마(長浜市)의 경우에는 1980년대 중반부터 마찌쯔꾸리운동을 통해 지역부존자원이 빈약한 인구 5만의 소도시가 전국적으로 알려지게 되었다. 나가하마는 문화활동의 활성화로 관광객을 유치하고, 지역 특산물을 홍보하여 지역경제의 활성화에 기여하는 한편, 그러한 성과에 기초하여 전문대학의 유치, 실내야구장의 건설 등과 같은 사업을 추진하여 지역주민들의 자긍심을 제고하는데 성공하였다.

Keywords