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A Study on Driver's Perception over the Change of the Headlamp's Illuminance : 3. Driver's psychological property

전조등 조도변동에 대한 운전자의 인식연구 : 3. 운전자의 심리적 특성

  • 김현지 (영남대학교 가족주거학과) ;
  • 김현진 (영남대학교 가족주거학과) ;
  • 김기훈 (한국광기술원 반도체조명기술센터) ;
  • 김훈 (강원대학교 전기전자정보통신공학부) ;
  • 안옥희 (영남대학교 가족주거학과)
  • Published : 2006.12.31

Abstract

In this study, psychological assessment was carried out to investigate the driver's psychological characteristics by the change of the headlight. The participants were 20 men and 20 women in their 20s and thirty-two different conditions in combinations of waveform of light, voltage, and alteration time were used. The questionnaire for the assessment was evaluated by 8 subjective item and 5-point SD criteria of 19 pair's adjective. The results were as follows : 1. The assessment results from SD method indicated 4 factors by factor analysis, and it was shown that A waveform had significances in a sense of security and impetus and B waveform had a significance in a sense of security. The levels of the limitations for the voltage change were 12[V] in the factor of a sense of security and 11[V] in the factor of a sense of impetus for A waveform, 12.6[V] in the factor of a sense of security for B waveform. 2. The results of the subjective assessment showed that the limitation of A waveform's brightness change was 12[V]. Moreover, the limitations of voltage changes were 12.67[V] for B waveform brightness change, 12.12[V] for discomfort, 12.71[V] for darkness. And the limitation of C waveform's brightness change was 12[V].

본 연구는 전조등 밝기변화에 따른 운전자의 심리적 특성을 밝히기 위하여 심리평가를 실시하였다. 피험자는 20대 남, 녀 각각 20명 총 40명이며, 실험조건은 파형, 전압, 변동시간으로 구성한 32개 조건이다. 평가는 8개의 주관적 평가항목과 19쌍의 형용사로 구성된 5점 SD척도의 평가지를 사용하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. SD법의 심리평가 결과, 요인분석에서 4요인으로 나타났으며, A파형은 안전감과 자극감 요인에서, B파형은 안전감 요인에서 유의차가 나타났다. 또한 A파형은 안전감 요인에서 12[V], 자극감 요인에서 11[V]가 전압변동의 한계치로 나타났으며, B파형에서는 안전감 요인이 12.6[V]가 한계치로 나타났다. 2. 주관적 평가 결과, A파형의 밝기변화의 한계치는 12[V]로 나타났다. 또한B파형의 밝기변화는 12.67[V], 불쾌감은 12.12[V], 어두워짐에 대해서는 12.71[V]가 전압변동의 한계치로 나타났다. C파형의 밝기변화의 한계치는 12[V]로 나타났다.

Keywords

References

  1. 日本照明學會, ' 道路照明のビヅビリティレベルにする硏究調査委員會報告書', 2002年 3月, p.10
  2. 日本照明學會, ' ライティングハンドブック 第2版' , Ohmsha, 2003年 11月, pp. 410-413
  3. CIE, ' Fundamentals of The Visual Task of Night Driving' Technical Report, Pub No.100, pp. 33-40
  4. CIE, ' Calculation and Measurement of Luminance and Illuminancein Road Lighting' , Technical Report, Pub 30-2, 1982, 2/e, pp. 22-35
  5. 안옥희, SD법을 이용한 照明環境 평가방법, 한국조명전기설비학회지, 11(2), pp. 37-40