DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Driver's Perception over the Change of the Headlamp's Illuminance : 1. Preceding Study for Experimental Condition Set-up

전조등 조도변동에 대한 운전자의 인식연구 : 1. 실험조건 설정을 위한 선행연구

  • 김기훈 (한국광기술원, 반도체조명연구사업부, 반도체조명기술센터) ;
  • 이창모 (강원대학교 일반대학원 전기공학과) ;
  • 김현지 (영남대학교 가족주거학과) ;
  • 안옥희 (영남대학교 가족주거학과) ;
  • 김훈 (강원대학교 전기전자공학부)
  • Published : 2006.12.31

Abstract

In this thesis paper the effect that the change in the brightness of headlights has on a driver's perception had been researched. For this research, an indoor laboratory was constructed and designed. Then, a system to measure the reaction braking time of finding obstacle and the subject's brain waves after a moment of change in the headlamp's brightness was constructed. And before the real experiment was began, the trial experiment to decide test time, subject's rest time, detailed experimental steps, the headlamp's patterns of voltage change and an obstacle course was executed.

본 논문에서는 전조등의 밝기 변화가 운전자에게 어떠한 영향을 미치는지에 대하여 연구 하였다. 이러한 연구를 위하여 먼저 실내 실험실을 설계 및 구축하고 전조등의 순간적인 자기 변동과 피험자의 뇌파 측정을 위한 시스템을 제작하였다. 그리고 본 실험에 들어가기 전 예비실험을 행하여 실험 시간, 피험자 휴식 시간, 구체적 실험 순서, 전조등의 전압변화 패턴, 장애물 경로 등을 결정하였다.

Keywords

References

  1. CIE, 'Calculation and Measurement of Luminance and Illuminance in Road Lighting ', Technical Report , Pub. No. 30-2, 1982(2nd Edition)
  2. 日本照明學會, ' ライティングハンドブック', Ohmsha, pp.410-413, 2003. 11.(第2版)
  3. 日本照明學會, ' 道路照明のビヅビリティレベルに關する 硏究調査委員會報告書', p.10, 2002. 3

Cited by

  1. Comparison of Operating Characteristics for DFIG and FSIG wind Turbine Systems with Respect to Variable Interconnecting Line Conditions vol.24, pp.9, 2010, https://doi.org/10.5207/JIEIE.2010.24.9.008
  2. Emission by Using Regenerative Energy of Electric Vehicle vol.24, pp.9, 2010, https://doi.org/10.5207/JIEIE.2010.24.9.085