Abstract
In this thesis paper the effect that the change in the brightness of headlights has on a driver's perception had been researched. For this research, an indoor laboratory was constructed and designed. Then, a system to measure the reaction braking time of finding obstacle and the subject's brain waves after a moment of change in the headlamp's brightness was constructed. And before the real experiment was began, the trial experiment to decide test time, subject's rest time, detailed experimental steps, the headlamp's patterns of voltage change and an obstacle course was executed.
본 논문에서는 전조등의 밝기 변화가 운전자에게 어떠한 영향을 미치는지에 대하여 연구 하였다. 이러한 연구를 위하여 먼저 실내 실험실을 설계 및 구축하고 전조등의 순간적인 자기 변동과 피험자의 뇌파 측정을 위한 시스템을 제작하였다. 그리고 본 실험에 들어가기 전 예비실험을 행하여 실험 시간, 피험자 휴식 시간, 구체적 실험 순서, 전조등의 전압변화 패턴, 장애물 경로 등을 결정하였다.