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Determination of Optimal Locations for the Variable Message Signs by The Genetic Algorithm

유전자 알고리즘을 이용한 VMS의 최적위치 선정에 관한 연구

  • 이수일 (서울시립대학교 교통공학과) ;
  • 오승훈 (경기대학교 도시.교통공학과) ;
  • 이병생 (경기대학교 일반대학원)
  • Received : 2006.06.07
  • Accepted : 2006.07.07
  • Published : 2006.11.29

Abstract

The Variable Message Signs (VMS) are useful way to reduce the socio-economic costs due to the traffic congestions and delays by providing the information on traffic condition to drivers. This study provided a methodology to determine the locations of VMS's in terms of the minimization of the delay by applying the genetic algorithm. The optimal number of VMS's was also derived by the economic analysis based on the cost and the benefit. The simulation considered the variation of traffic volume, the frequency and duration of the incident, and the traffic conversion in order to reflect the real situation. I've made a scenario to consider traffic volume and incident, and it can undergo through changing different traffic volume and incident in time and days and seasons. And I've comprised two kinds of result, one is based on empirical studies, the other is based on Genetic Algorithm about optimal allocation VMS. This result of using optimal location VMS, reduce total travel time rather than preceding study based on normal location VMS and we can estimate optimal location VMS each one.

VMS(Variable Message Sign)는 운전자에게 교통정보를 제공함으로써 교통혼잡과 돌발상황 등에 적절하게 대응하여 사회적 비용을 절감하는 도구로 사용되고 있다. 본 연구는 인공지능방법 중 하나인 유전자 알고리즘을 이용하여 지체시간이 최소가 되는 VMS 최적 위치를 선정하였다. 또한 이 최적위치들을 바탕으로 VMS의 설치비용과 설치에 따른편익을 고려한 경제성분석을 통하여 VMS의 최적개수를 도출하였다. 본 연구에서는 시뮬레이션에서 교통량의변화, 돌발상황의 빈도와 지속 시간, 전환교통량 등을 고려하여 현실적인 측면이 최대한 고려하도록 노력하였다. 본 연구의 주요내용을 살펴보면, VMS의 위치에 따른 운전자의 VMS정보 선택에 의 편익을 도출하기 위해 시나리오분석을 통한 교통량과 돌발상황을 고려하여 가변적인 상황을 고려하였다. 또한 유전자 알고리즘에 의해서 도출된 VMS 최적 지점을 비교하여 통행시간 절감효과를 경제성분석을 통하여 선정하였다. 따라서 본 연구의 분석결과는 일반 선험적인 기준의 VMS 설치위치에 비해 본 연구에서 제시하는 VMS의 위치와 VMS의 개수에서 총 통행시간이 절감됨을 알 수 있다.

Keywords

References

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