A Case Study on the Design and Operation of Blended Learning in Engineering College Instrucrion - Focus on Class Operation of C University -

공과대학 수업에서 혼합학습(Blended Learning) 설계 및 운영 사례 연구 - C 대학교 강좌 운영을 중심으로 -

  • Published : 2006.09.30

Abstract

The purpose of this study is to investigate the response and the recognition of students of blended learning. Set up the following study problem in order to achieve a study purpose. How are a response and a recognition of learner about blended learning? To study, Designed blended learning environment, and analyzed a bulletin board and a log file, and made up a question for 15 weeks after proceeding a class in order to recognition and response about the results operating blended learning. The results as follows: First, A lot of students prefer education in blended learning environment, and participate positively in activity in on-line activity. Second, When study in blended learning environment about media be prudent must select. Third, Confirmed the fact that various role of Instructor needed. Therefore, the design and operation of blended learning, which mixes traditional teaching methods and a modern on-line method, is meaningful.

이 연구의 목적은 대학에서 혼합학습 환경에서 한 학기동안 강좌를 운영하고, 학습자들의 혼합학습에 대한 반응과 인식을 알아보는 것이다. 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 학습자들의 혼합학습에 대한 반응과 인식은 어떠한가? 연구를 위해 혼합학습 환경을 설계하고 15주간 수업을 진행한 후 게시판과 로그 파일을 분석하였으며, 혼합학습 운영 결과에 대한 반응을 알아보기 위해 설문을 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 상당히 많은 학생들이 온라인상에서의 학습을 선호하며 온라인상에서의 활동에 적극적으로 참여한다. 둘째, 사이버상에서 수업을 할 때 매체에 대한 신중한 선택을 해야 한다. 셋째, 교수자의 다양한 역할이 필요하다는 사실을 확인하였다. 따라서 전통적인 오프라인 수업과 온라인 수업을 혼합하는 혼합학습의 효과적인 설계와 운영은 의미있다고 할 수 있다.

Keywords

References

  1. 강명희. (2002), 대학 교실수업 병행 웹 기반 가상수업에서 수업효과 요인 분석 : 사례연구, 고등교육연구, 13(2), 1-27
  2. 김도헌. (2003a). Blended Learning 출현배경과 개념적 의미. 산업교육. 2003년 3월호, 54-57
  3. 김도헌. (2003b). Blended Learning 전략적 접근법. 산업교육. 2003년 4월호, 60-63
  4. 김미영. 최완식. (2005), 블렌디드 학습, 온라인 학습, 오프라인 학습의 학업성취도와 학습만족도 비교, 대한공업교육학회, 30(1), 106-119
  5. 백수희. (2003). 디자인교육에서 혼합형 수업(Blended learning) 적용 가능성, 디자인학 연구, 16(4)
  6. 임정훈 외. (2004). 블렌디드 러닝을 활용한 커뮤니티 기반 교수학습 모형 개발, 한국교육공학회 춘계학술대회 자료집
  7. 이인숙. (1999). 대학의 웹기반 수업을 위한 총체적 운영 전략 규명 연구, 한국교육공학회, 99춘계학술대회 자료집
  8. 한국교육공학회. (2005). 교육공학 용어사전
  9. Caladine, R. (2002). Definitions, Glossaries and Terms. [Online] http://ncode.uow.edu.au/info/ definitions.html
  10. Collins, B & Moonen, J. (20001). Flexible learining in a digital world experiences and expectations. London: Kogan Page
  11. Collins, B & Moonen, J. (20001). Flexible learining in a digital world experiences and expectations. London: Kogan Page
  12. e-Learning Plus. (2003). 섞어라! Blended Learning
  13. Hoffmann, J. (2000) Managing the synchronous blend. [Online] http://www.elementK.com/downloads/ blended/successmag.PDF
  14. Sighn, H., & Reed, C. (2001). A White paper: Achieving success with blended learning
  15. Smith, J. (2001). An old friend gets a new name [Online] http://www.gwsae.org/ExecutiveUpdate/ 2001/March/blended.htm
  16. Mantyla, K. (2001). Blended e-learning. VA: ASTD
  17. Valiathan, P. (2002); Blended Learning Models, [Online] http://www.learningcircuits.org/2002/ aug2002/valiathan.html