기장읍 치면열구전색 사업에 대한 학부모의 인식도에 관한 조사

Knowledge and Attitude of the Parents on School Based Fissure Sealant Program at Gigang-eup, Korea

  • 투고 : 2006.09.21
  • 심사 : 2006.12.12
  • 발행 : 2006.12.30

초록

본 연구는 치면열구전색 사업의 확대 발전에 기여할 수 있는 기초 자료를 마련할 목적으로 2002년부터 사업을 실시하고 있는 부산광역시 기장읍 소재의 3개 초등학교 학생 학부모 899명을 대상으로 설문조사를 시행한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 치아우식예방수단 중에서 치면열구전색의 상대적 중요도는 100점 만점에 50.1점으로 잇솔질이나 식이조절에 비해 낮게 나타났다. 2. 치면열구전색 사업에 대한 인지자율은 93.3%였으며, 치면열구전색 사업 목적에 대한 정인지자는 96.3%였다. 3. 치면열구전색 사업 찬성여부에 대해서는 '좋다'가 94.1%로 높게 나타났으며, 성별, 연령별, 학력별 모두 90% 이상으로 높게 나타났다. 4. 치면열구전색 사업의 인지획득 경로별 응답률은 '전문가(치과병의원, 보건소)'가 59.5%로 가장 높게 나타났다. 5. 치면열구전색 실시 후 64.5%가 유지상태를 살펴보았으며, 96.4%가 치면열구전색 후 재검사를 희망하고 있는 것으로 나타났다.

The purpose of this study was to obtain basic data that was to wide spread and contribute pit and fissure sealant program. This survey was conducted 899 parents of three elementary school students in Gigang-eup, Busan Metropolitan city, Korea. The obtained data were analysed by Independent t-test and chi-square test(SPSS for window 13.0). The obtained results were as follows; 1. Sealant program was lower preference method than toothbrushing and diet control for dental caries prevention method. 2. Percentage of sealant program awareness was 93.3% and Percentage of sealant program purpose awareness was 96.3%. 3. Percentage of sealant program agreement was 94.1% and comparison sex, age and education, all groups were observed higher than 90%. 4. Percentage of sealant program awareness route was observed highest through specialist(59.9%). 5. Check for maintenance after sealant application was conducted in 64.5% and demand for reexamination was 96.4%.

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