DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Operation Model of Continuing Education for Academic Librarians

대학도서관 사서직을 위한 계속교육 운영모형 연구

  • Published : 2006.06.30

Abstract

The purpose of the study was to investigate the continuing education model desired by the academic librarians in the present digital environment. For this purpose the study undertook a questionnaire survey of academic librarians in Korea. As a result it was shown that 61.4% of the librarians participated more than once(average 2.6 times) in the continuing education program during the last one year. The most preferred program type was one week or 2-3 days workshop. The theme of the program was regarded the most important factor for the activation of the continuing education. and the preferred theme of the program was user instruction. information retrieval. electronic licensing. planning and strategy, library marketing, virtual reference service etc.

본 연구에서는 한국사립대학도서관협의회 회원들을 대상으로 질문지조사를 실시한 결과를 바탕으로 국내 대학도서관 사서직을 위한 바람직한 계속교육 행태를 제안하였다 조사 결과 61.4%가 1년에 1회 이상 평균 2.6건의 계속교육 프로그램에 참여하고 있으며 사서들이 선호하는 계속교육 유형은 단기 연수 혹은 강습의 유형이고 기간은 일주일 혹은 2-3일이 가장 선호되는 것으로 나타났다. 교육은 근무시간 중에 시행되는 것을 선호하였고 온라인 교육에 대한 선호도가 비교적 높게 나타났다. 계속교육의 활성화를 위해서는 대학도서관이 실제 관심을 두고 있는 교육 주제 선정이 가장 중요하다고 답하였고 선호하는 교육 프로그램은 이용자교육, 정보검색, 전자저널 및 라이선스, 도서관 기획 및 전략. 도서관 마케팅, 가상 디지털 참고봉사 등의 순이었다.

Keywords

References

  1. 김경대. 1990. '사서직의 연속교왜 관한 연구'. 석사학위논문, 청주: 청주대학교 대학원, 1990
  2. 박애경. 1995. '수도권 사립 대학도서관 사서의 계속교육 실태에 관한 연구'. 석사학위논문, 서울: 중앙대학교 사회개발대학원
  3. 박은정. 1996. '대학도서관 참고사서의 계속교육에 관한 연구'. 석사학위논문, 대구: 계명대학교 대학원
  4. 박정아. 1994. '사서의 계속교육 현황과 그 활성화 방안에 관한 연구: 서울지역 공공 도서관과 대학도서관 사서를 중심으로'. 석사학위논문, 서울: 연세대학교 대학원
  5. 박준식, 박은정. 1996. 대학도서관 참고사서를 위한 계속교육. '도서관학논집'. 25: 569-593
  6. 이선경. 1997. '대학도서관 목록사서의 계속교육 프로그램 개발에 관한 연구'. 석사학위논문, 서울: 이화여자대학교 대학원
  7. 이진영. 1993. 사서직의 전문성제고를 위한 계속교육관리. '청주대학교 창립 10주년 기념논문집'. 12-14
  8. 임동빈. 2001. 사서직의 전문성 제고를 위한 계속교육발전 방안에 관한 연구. '한국문헌정보학회지'. 35(4): 51-77
  9. 장혜란. 1997. 문헌정보전문직을 위한 계속교육에 관한 연구: 현황과 요구분석. '한국문헌정보학회지'. 31(1): 7-28
  10. 최말희. 2001. '정보화에 따른 사서의 계속교육에 관한 연구'. 석사학위논문. 부산대학교대학원
  11. ALA STS Continuing Education Committee. [cited 2005.10.15]
  12. Casterleyn. Mary. 1981. Planning Library Training Programmes. London: Andre Deutsch
  13. Cross. K. P. 1981. Adults as Learners: Increasing Participation and Facilitating Learning. San Francisco. CA: Jossey-Bass
  14. De Vinney. G. and P. Tegler. 1983. 'Preparation for Academic Librarianship: a survey.' College and Research Libraries. 43(3): 223-227
  15. Konn. T. and N. Roberts. 1984. 'Academic Librarians and Continuing Education: a Study of Personal Attitudes and Opinions.' Journal of Librarianship. 6(4): 262-263
  16. Larsen. Gitte. 2005. Continuing Professional Development: Trends and Perspeetives in a Nordic Context. Paper for IFLA 2005 - SET & LTR Session 108. 16th August. [cited 2005.10.15]
  17. Maurer. T. J.. & Tarulli. B. A. 1994. 'Investigation of Perceived Environment. Perceived Outcome and Person Variables in Relationship to Voluntary Development Activity by Employees.' Journal of Applied Psychology. 79:3-14 https://doi.org/10.1037/0021-9010.79.1.3
  18. Morgan. Steve. 1996. 'Developing Academic Library Skills for the Future.' Library Review. 45(5): 41-53 https://doi.org/10.1108/00242539610122553
  19. Parson. 1. C. 1988. Continuing Professional Education of Academic Librarians in Massachusetts: Practices. Perceptions and Preferences. Unpublished Doctoral Dissertation. Texas Women's University. Denton
  20. Stone. Elizabeth W. Patrick J. Ruth and Barbara Conroy. 1974. Continuing Library and Information Science Education: Final Report to the National Commission on Library and Information Science.(Washington. D. C.: U. S. Government Printing Office)