DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study on Bibliotherapy Program for the Stress Coping of Elementary School Children

초등학생의 스트레스 대처를 위한 독서치료 사례연구

  • 최선옥 (경기대학교 교육대학원) ;
  • 한윤옥 (경기대학교 문헌정보학)
  • Published : 2006.06.30

Abstract

The bibliotherapy program was carried out in the 'S' elementary school in Kyonggi province. Korea for the fourth grader children in order to measure the grade of stresses which they experience and coping styles. and to find what kind of changes in terms of the grade of stress and coping styles over stress through the bibliotherapy program. Especially, it was going to understand elementary school children's stresses and coping styles, and verify effects of the bibliotherapy program as a device of helping amicable adoption for the various stress which they experience, and they come to experience.

본 연구는 경기도에 소재한 S초등학교 4학년 아동을 대상으로 하여 그들이 경험하는 스트레스 정도와 스트레스 대처양식을 살펴보고. 독서치료를 통해 스트레스의 정도와 스트레스에 대한 대처양식에 어떤 변화가 있는가를 살펴보고자 하였다. 또한 초등학교 아동의 스트레스와 스트레스 대처양식을 이해하고 이들이 겪게 되는 다양한 스트레스에 원만히 적응해 나가는 것을 돕기 위한 지도 방안으로서 독서치료프로그램의 효과를 검증하고자 하였다.

Keywords

References

  1. 글나라. 2004. [독서치료] [cited 2005. 12. 1]
  2. CBS경남. 2005. 10대 남매 아파트 옥상서 투신. 8월 17일
  3. 강문희, 정연집, 정정옥. 1998. '이동 정신 건강'. 서울: 정민사
  4. 김수경. 2005. 현 단계 독서치료의 발전과 지향. '국회도서관보'. 42(8): 38-56
  5. 김옥정. 1998. '주의력 결함 과잉행동장애 아동의 증후에 따른 효과 비교연구'. 박사학위논문, 동아대학교 대학원
  6. 김욱준. 2000. '독서요법이 초등학교 주의력 결핍 과잉행동 감소에 미치는 효과'. 석사학위논문, 동아대학교 대학원
  7. 김은주. 2002. '독서요법을 통한 초등학생 왕따 치료'. 석사학위 논문, 공주대학교 교육대학원
  8. 민하영, 유안진. 1998. 학령기 아동의 일상적 생활 스트레스 척도 개발. '아동학회지'. 9(2): 77-96
  9. 박진아. 2000. '학령기 이동의 스트레스 대처행동과 행동문제간의 관계'. 석사학위논문, 연세대학교 대학원
  10. 박현희. 1997. 자아존중감과 스트레스 경험 수준 및 스트레스 대처양식과의 관계연구. '건국대 교수논총'. 29(2): 103-120
  11. 변순덕. 2001. '초등학생의 학교생활에서 스트레스 수준과 대처양식 분석'. 석사학위논문. 영남대 대학원
  12. 손정표. 1999. '신독서지도방법론'. 대구: 태일사
  13. 송지현. 2003. '문학교육의 본질과 방법'. 서울: 푸른사상사
  14. 신은영. 1998. '한국 아동의 스트레스 대처 모텔에 관한 시도적 구성'. 박사학위 논문, 부산대 대학원
  15. 심경일. 2004. '독서요법 집단상담 프로그램이 초등학생의 자기개념 및 사회성에 미치는 효과'. 석사학위논문, 한국교원대학교 교육대학원
  16. 유혜숙. 1997. '노인의 우울증 해소를 위한 독서요법 연구'. 박사학위논문, 중앙대학교대학원
  17. 윤정옥. 1998. 독서요법의 이론과 적용. '도서관'. 53(1): 47-64
  18. 이경화. 2001. '스트레스 대처훈련이 아동의 학교생활 적응에 미치는 효과'. 석사학위논문, 부산교육대학교 교육대학원
  19. 이말연. 2004. '스트레스 대처훈련 프로그램이 초등학생의 자아개념 및 사회성에 미치는 효과'. 석사학위논문, 영남대 교육대학원
  20. 이병진. 1990. '초등교육학 개론'. 서울: 문음사
  21. 이상구. 1998. '학습지중심 문학교육 방안 연구'. 박사학위논문, 한국교원대학교
  22. 이성은. 2003. '이동문학교육'. 서울: 교육과학사
  23. 이재연. 2001. 아동문제 해결을 위한 독서치료의 적용과 전망. '아동연구'. 15(1): 147-157
  24. 이정미. 1996. '초등학교 아동이 겪는 스트레스와 그 대처방업 유형'. 석사학위논문, 부산대 교육대학원
  25. 이정화. 2004. '초등학생용 학교 스트레스 척도의 요인구조 확인'. 석사학위논문. 대구대 교육대학원
  26. 이종렬. 2005. '독서요법 프로그램이 한 부모 가정 초등학생의 자기존중감 및 대인관계에 미치는 영향'. 석사학위논문, 한국교원대학교 교육대학원
  27. 장현갑, 강성군. 1996. '스트레스와 정신건강'. 서울: 학지사
  28. 최선희. 1997. '아동의 사회적 자기개념과 인간관계 증진을 위한 독서요법의 효과'. 석사학위논문, 경북대학교 대학원
  29. 한미현. 1996. '아동의 스트레스 및 사회적지지 지각과 행동문제'. 박사학위 논문, 서울대 대학원
  30. 한미현, 유안진. 1995. 한국아동의 일상적 스트레스 척도의 개발. '대한가정학회지'. 33(4): 49-64
  31. 한윤옥. 2004. 독서치료를 위한 상황별 독서목록의 기초적 요건에 관한 연구 II-사례분석을 통한 상황설정 및 분류체계 예시 - '한국문헌정보학회'. 38(3): 251-255
  32. 한철우, 김병순, 박영민. 2001. '문학 중심 독서 지도'. 서울: 대한교과서(주)
  33. 根本 彰. 1998. '文獻世界の構造: 書誌コン トロール論序說'. 東京: 勁草書房. 조재순 역. 2003. '문헌세계의 구조'. 서울: 한국도서관협회
  34. Bath Doll. Caroll Doll. 1997. Bibliotherapy With Young People: Librarians and Mental Health Professionals Working Together Englewood. Colorado : Libraries Unlimited. pp.10-11
  35. Berry. F. M. 1977. Contemporary Bibliotherapy: Systematizing the field. In R. J. Rubin (Ed.). Bibliotherapy Sourcebook. AZ : Oryx Press. 1978
  36. Gutman. D. L. 1967. Aging among the highland Maya a comparative. In. E Eisdor. D. Cohan. A Kleinman & P. Maxim(Eds.). Model for Clinical Psychopatholgy. New York: S. D. Medical Scientific Books,7. 28-35
  37. Hart. M. F. 1988. Bibliotherapy and judaica children's librarian. Englewood. CO: Libraries Unlimited. Inc.
  38. Hynes. A. M.. & Hynes-Berry. M. 1994. Biblio/poetry therapy-Interactive process: A Handbook. St. Cloud. MN: North Star Press of St. Cloud
  39. Morris-Vann. Artie M. 1979. Once upon a Time... : A Guide to the Use of Bibliotherapy with Children. Southfield. Michigan: Aid-U Pub. Co.
  40. Lazarus. R. S. 1981. The stress coping paradigm. In C. E. Eisdorfer. D. Cohen. A. Kleinman & P. Maxim(Eds.). Models for clinical psychopathology(pp.l77-214). New York: S. P. Medical & Scientific Books
  41. Lazarus. R. S.. & Folkman. S. 1984. Stress. appraisal. and coping. New York: Springer Publishing Company. 김정희 역. 1991. '스트레스와 평가, 그리고 대처'. 서울: 대광문화사
  42. Orton. G. L. 1996. Strategies for counseling with children and their parents. Brooks/Cole. Ch.8 p.3
  43. Pardeck. John R.. and Jean A. Pardeck. 1993. Bibhotherapy : A Clinical Approach for Helping Children. Philadelphia. Penn. : Gordon and Breach Science Publishers
  44. Pardeck. J. T.. & Pardeck. J. A. 1998. Children in Foster Care and Adoption: A Guide to Bibliotherapy. London: Greenwood Press
  45. Rosenblatt. 1994. The transactional theory of reading and writing. In R. B. Rudell. M. R. Ruddell & H. Singer(Eds). Journeying: Children responding. Del: International Reading Assoiciation
  46. Watson. D. C. 1994. The effects of three bibliotherapy techniques on fourthgraders self-esteem. reading achievement. and attitudes toward reading. Unpublished doctoral dissertation. North Carolina State University
  47. Selye. H. 1978. The stress of life. New York : McGraw-Hill
  48. Selye. H. 1985. History and present status of the stress concept. handbook of stress: the oretical and clinical aspects. Goldberger. L. and Breznitz. S. eds.. New York: The Free Press. 19. 215-219