Cultural attributes of Korean and Japanese travelers and the corporate strategies of travel agencies in the Australian tourist trade

국가의 문화적 특성이 해외여행의 행태 및 여행사의 기업전략에 미친 영향 -한국과 일본의 호주 관광을 중심으로-

  • Published : 2006.04.30

Abstract

This study identifies the impact of cultural characteristics on both the behavior of Korean and Japanese tourists, and the corporate strategies of travel agents. The investigation examines travel types(individual or group packaged tour), the travel process, structural change within the travel industry and the behavior of foreign direct investment on tourism-related sectors. The distinctive characteristics of Australia-bound tourism from Japan and Korea were: the high proportion of group packaged tours; strong ethnic linkage in travel activities; the restructuring of travel industry focused on the emergence of large wholesalers; the establishment of overseas branch agents; and the foreign direct investment in resort and hotel properties. The distinctive character of Korean and Japanese travel in Australia was strongly influenced by the collective social group behavior and the strong cultural barriers, notably language and food, of the two countries.

본 연구 목적은 한국과 일본의 문화적 특성이 자국민의 해외여행 행태 및 여행사의 기업전략에 끼친 영향을 밝히는데 있다. 이와 관련하여 본 연구에서는 한국과 일본 관광객의 해외여행 행태, 여행의 진행과정, 여행업의 구조변화, 관광분야 해외직접투자 등에 대해 조사하였다. 한국과 일본의 국제관광에 있어서 뚜렷이 구분되는 특징은 높은 패키지여행 비중, 강한 민족적 연계, 대형 도매여행사 중심의 여행업 구조개편, 해외 현지지사의 설립과 리조트 및 호텔에 대한 해외직접투자 둥으로 요약된다. 호주여행에 있어서 한국과 일본의 이러한 두드러진 특징은 강한 집단의식과 언어 및 음식과 같은 문화적 특성에 의해 영향 받은 것으로 판단된다.

Keywords