Applying Multitexturing Techniques to Increasing the Image Qualify of Dynamical X3D Contents

동적 X3D 콘텐츠의 영상 품질 향상을 위한 다중텍스쳐링 기법의 적용

  • 유관희 (충북대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 하종성 (우석대학교 게임콘텐츠학과)
  • Published : 2006.03.01

Abstract

This paper is concerned with the techniques of multitexturing for increasing the image quality of 3D contents in the Internet, where the attributes of objects such as textures are dynamically changed. First we explain the empirical results of implementing the X3D nodes related with the multitexturing in the recent X3D viewers. Next we discuss the directions for developing the next-generation of X3D viewers that satisfy the user requirements and the advanced graphics accelerators.

본 논문은 텍스쳐와 같은 물체의 속성이 동적으로 변하는 인터넷 3D 콘텐츠에서 영상 품질을 향상시키기 위한 다중텍스쳐링 기법에 관한 것이다. 다중텍스쳐링과 관련된 X3D 노드들을 최근의 X3D 뷰어를 중심으로 실험하여 이들의 활용 방법과 제약점을 알아보고 이를 바탕으로 향후 사용자 요구 및 그래픽가속기의 발전에 따른 차세대 X3D 뷰어의 개발 방향에 대하여 논의한다.

Keywords