DOI QR코드

DOI QR Code

High-Resolution Tiled Display System for Visualization of Large-scale Analysis Data

초대형 해석 결과의 분석을 위한 고해상도 타일 가시화 시스템 개발

  • Published : 2006.06.30

Abstract

In this paper, a tiled display system is developed to get a high-resolution image in visualization of large-scale structural analysis data with low-resolution display devices and low-cost cluster computer system. Concerning the hardware system, some of the crucial points are investigated, and a new beam-projector positioner is designed and manufactured to resolve the keystone phenomena which result in distorted image. In the development of tiled display software, Qt and OpenGL are utilized for GUI and rendering, respectively. To obtain the entire tiled image, LAM-MPI is utilized to synchronize the several sub-images produced from each cluster computer node.

본 논문에서는 저가의 클러스터 컴퓨터 시스템과 저해상도 영상장비들을 이용하여 초대형 해석 데이터를 정밀하게 분석할 수 있는 고해상도 타일 가시화 시스템을 개발하였다. 타일 가시화 하드웨어 구축 시 유의점을 고찰하고, 화면왜곡 현상을 제거할 수 있는 빔프로젝터 위치조절장치를 설계/제작하였다. 타일 가시화 소프트웨어 개발에서 그래픽 사용자 인터페이스와 렌더링을 위해서는 Qt와 OpenGL 라이브러리를 이용하였다. 또한 LAM-MPI 라이브러리를 통해 각각의 클러스터 컴퓨터 노드로부터 얻게 되는 조각적인 화면들을 전체의 한 화면으로 동기화시켜 왜곡 없는 전체 타일 영상을 만들도록 하였다.

Keywords

References

  1. Bhardwaj, M., Pierson, K., Reese, G., Walsh, T., Day, D., Alvin, K., Peery, J., Farhat, C., Lesoinne, M., 'Salinas : A Scalable Software for High-Performance Structural and Solid Mechanics Simulations', Proceedings of the IEEE/ACM SC2002 Conference, Baltimore, Maryland, USA, November 2002, pp. 6-22
  2. Yagawa, G., Okuda, H., Nakamura, H., 'GeoFEM : Multi-Purpose Parallel FEM system for Solid Earth', Fourth World Congress on Computational Mechanics, Vol. 2, 1988, p. 1048
  3. Humphreys, G., Eldridge, M., Buck, I., Stoll, G., Everet, M., Hanrahan, P., 'WireGL : A scalable graphics system for clusters', Proceedings of SIGGRAPH 2001, pp. 129-140
  4. Haimes, R., 'pV3: A Distributed System for Large-Scale Unsteady CFD Visualization.', 32nd AIAA paper, 94-0321, January 1994
  5. M Hereld, I. R. Judson, and R. Stevens, 'Introduction to Building Projection-based Tiled Display Systems', IEEE Computer Graphics and Applications, Vol. 20, no. 4, Spring/Summer 2000, pp. 22-28
  6. M Hereld, I. R. Judson, J. Paris, and R. L. Stevens, 'Developing Tiled Projection Display Systems', Proceedings of the Fourth International Immersive Projection Technology Workshop(IPT 2000), C. Cruz-Neira, O. Riedel, and A. Rossler, eds., 2000
  7. Tomas, A., Eric, H., Real-Time Rendering, 2nd edition, AK Peters, 2002, pp. 25-66
  8. Woo, M., Neider, J., Dvis, T., Shreiner, D., OpenGL Programming Guide, 3rd edition, Addison Wesley, 2001, pp. 93-154
  9. 김창식, 송유미, 김기욱, 조진연, '분산 병렬계산환경에 적합한 초대형 유한요소 해석 결과의 효율적 병렬 가시화', 한국항공우주학회지, 제32권 제10호, 2004, pp. 38-45