A Study on the learning styles in an e-learning and Psychological Types in University Student

대학생의 e-러닝 학습양식과 성격유형에 관한 연구

  • Received : 2006.10.30
  • Accepted : 2006.12.20
  • Published : 2006.09.30

Abstract

The purpose of this study is to identify the relationship between the University students' learning styles in an e-learning according to the major field and learning styles in an e-learning according to the psychological types. The results of the research are as follows: First, The Major field made no difference to the learning styles in e-learning. E-learning styles of University student are as follows : the environment-dependent and self-directed learning style, positive and cooperative learning style, environment-independent and self-directed learning style. Second, In comparison with the boys and girl's the learning styles in e-learning, there were individual differences. But the environment-dependent and self-taught learning style was the highest learning style in Boys and Girl's but, especially there was more high in Girl's. Third, Amount to use internet made no difference to the learning styles in e-learning. The difference of learning styles in an e-learning environment according to Extraversion-Introversion, Sensing-Intuition, Thinking-Feeling among Psychological Types were statistically meaningless.

이 연구에서는 성격유형 검사 도구와 e-러닝 학습양식 도구를 이용하여 대학생의 계열별, 성별, 인터넷 사용량과 e-러닝 학습양식의 관계를 알아보고, e-러닝 학습양식과 성격유형의 관계를 알아보았다. 연구 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 계열별(공과계열, 인문 사회계열, 예 체능계열) 대학생간에 e-러닝 학습양식의 유형은 같다. 대학생들이 주로 사용하는 e-러닝 학습양식은 환경의존적 자기주도 학습형, 적극적 협동 학습형, 독자적 자율 학습형, 소극적 학습형의 순서이다. 둘째, 성별 e-러닝 학습양식은 다르다. 남,녀 모두 환경의존적 자기주도 학습형이 많지만 특히 여학생의 경우 더 높게 나타났으며 남학생은 적극적 협동학습형이 상대적으로 높다. 셋째, 인터넷 사용량에 따른 e-러닝 학습양식의 차이가 없다. 넷째, 성격유형 즉, 외향/내향, 감각/직관, 사고/감정, 판단/인식형에 따른 e-러닝 학습양식의 차이는 없다. 따라서 성격유형은 e-러닝 학습양식에 영향을 미치지 않는다.

Keywords

References

  1. 권정희, 이재경(2002). 웹기반 학습환경에서 학습양식이 학업성취 및 웹기반 학습자 지원기능 선호에 미치는 영향. 교육공학연구, 18(4), 111-138
  2. 고승임(2003). 제주상담센터에 의뢰된 특별교육생의 MBTI 성격유형분석. 석사학위논문. 영남대학교
  3. 교육학술정보원(2005). e-러닝에서의 학업성취도 영향 요인 분석보고서
  4. 김옥숙(2001). 웹 기반 토론 수업에서 토론유형, 학습자의 성격유형, 학업성적 수준이 참여도와 학업성취도에 미치는 영향. 석사학위논문. 동아대학교
  5. 김윤호(2003). 학습자의 성격유형(MBTI)이 인터넷과 웹기반 원격교육 활용에 미치는 영향. 석사학위논문. 한양대학교
  6. 김정택, 심혜숙(1991). MBTI 16가지 성격유형. 한국심리검사연구소
  7. 김정택, 심혜숙, 제성복역(1995). MBTI 개발과 활용. 한국심리검사연구소
  8. 박성희(1998). 웹기반 훈련에서 학습스타일에 따른 학습자-강사 상호작용과 성취도 비교. 박사학위논문. 이화여자대학교
  9. 산업자원부, 사이버교육학회(2004). 이러닝 백서
  10. 서미해(2001). 가상교육환경에서 학습자의 자기주도학습력, 성격유형 및 성별에 따른 학업성취도, 학습참여도. 석사학위논문. 동아대학교
  11. 안광식(2005). e-Learning에서 학습양식 측정도구 개발. 박사학위논문. 충남대학교
  12. 오재만(2003). 아동의 특성에 따른 ICT 활용 교육의 효과. 석사학위논문. 대구교육대학교
  13. 이인숙(2002). e러닝-사이버공간의 새로운 패러다임. 문음사
  14. Bosltrom, R. P., Olfman, L., & Sein, M. K. (1990). The importance of learning styles and hypermedia environments(Eric Document Reproduction Service. No. Ed356-756)
  15. Burge, E. J. (1993). Students' perceptions of Learning in computer conferencing: a qualitative analysis. Unpublished doctoral dissertation, University of Toronto, Toronto. Canada
  16. Eastmond, D. V. (1993). Adult learning of distance students through computer conferencing. Unpublished doctoral dissertation, New York: syracuse University
  17. Ganey, R. L. (2000). Psychological Type (Myers-Briggs Type Indicator) and Distance Education. Doctoral dissertation, Capella Univercity
  18. Harsham, E. (1994). Psychological Type on the Electronic Highway(internet). Bullentin of Psychological Type, 17(3), 20-22
  19. Jung, C. G. (1959). Two essays on analytical psychology. New York: Meridian
  20. Karuppan, C. M. (2001). Web-based teaching materials: a user's profile. Internet Research, 11(2), 138-148 https://doi.org/10.1108/10662240110695106
  21. Mattews, D. B. (1991). The effects of learning styles on grades of first-year college students. Research in Highter Education, 32(3), 253-268 https://doi.org/10.1007/BF00992891
  22. Owen, M. B., & Liles, R. T. (1999). Relationship of the Myers-Briggs Type ndicator to internet Use by Educators, Proceedings of APT-VIII, the Thirteenth Biennial International Conference of the Association for Psychological Type, Scottsdale, Arizona, 65-70
  23. Rasmussen, K. L. & Davidson-Shivers, G. V. (1998). Hypermedia and learning styles : Can performance be influenced? Journal of Educational Multimedia, 7(4), 291-308