Relationships among the Attitude toward Music Education, Music Teaching Practice, and Music Teaching Efficacy of Early Childhood Teachers.

유아 교사의 음악교수 효능감, 음악교육에 대한 태도, 음악교수의 실제에 관한 연구

  • Park, Jin-Sung (Dept. of Child Care and Education, Konyang University) ;
  • Moon, Hyuk-Jun (Dept. of Child and Family Studies, The Catholic University of Korea)
  • 박진성 (건양대학교 아동보육학과) ;
  • 문혁준 (가톨릭대학교 아동학)
  • Published : 2006.09.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate the relationships among early childhood teachers' attitudes toward music education, music teaching practice, and music teaching efficacy. A total of 255 early childhood teachers participated in the study and data were analyzed through frequency, percentile, mean, standard deviation, t-test, and Pearson's correlation. The results of this study indicated that early childhood teachers' music teaching efficacy, attitudes toward music education and music teaching practice were influenced mainly by the teacher's own educational level. They also showed that early childhood teachers' music teaching efficacy, attitudes toward music education, and music teaching practice were correlated with one another. In conclusion, the early child teachers' sense of music teaching efficacy turned out to be a very important factor in early childhood teachers' music education.

Keywords

References

  1. 권종애(2003). 유아음악교육에 관한 교사의 인식과 현황조사. 건국대학교 대학원 석사학위 논문
  2. 권주영(2001). 유아교사의 과학교수 효능감 수준에 따른 과학교육 실제에 관한 연구. 부산대학교 대학원 석사학위 논문
  3. 김광자, 강문희(2005). 포괄적 음악교육에 기초한 유아의 음악적 능력 증진 프로그램 개발 및 효과. 유아교육연구, 25(1), 25-45
  4. 김금옥(2000). 유아 교육 기관의 음악교육활동 실태분석: 시설유형별, 교사경력별 차이 중심으로. 광주대학교 산업대학원 석사학위 논문
  5. 김은심, 박수미(2003a). 유치원 교사의 동작교수 효능감에 따른 동작교육에 대한 태도 및 교수 실제에 관한 연구. 유아교육연구, 23(2), 241-266
  6. 김은심, 박수미(2003b). 유치원 교사의 동작교수 효능감 형성에 미치는 동작교육 경험에 관한 연구. 열린유아교육연구, 8(2), 295-314
  7. 김은옥(2001). 유아 교육기관의 음악교육활동 실태 분석. 광주대학교 산업대학원 석사학위 논문
  8. 김희진, 이분려(1999). 유아 교사의 교사 효능감에 영향을 주는 교사 내.외적 요인에 대한 연구. 한국교사교육, 16(1), 161-181
  9. 노재은(1999). 유치원 교사의 놀이에 대한 교사효능감이 유아의 사회성 발달에 미치는 영향. 덕성여자대학교 대학원 석사학위논문
  10. 박미용(2003). 유아교사의 음악 활동에 대한 인식 및 유아음악 교육 환경. 경성대학교 교육대학원 석사학위 논문
  11. 박찬옥, 정미라, 김영옥(1997). 제5차 유치원교육과정 연구. 유아교육연구, 17(2), 27-53
  12. 방은영, 박찬옥(2005). 유치원 교사의 음악교수 효능감에 관한 탐색. 유아교육학논집, 9(4), 5-30
  13. 배미양(2001). 유치원 교사들의 과학에 대한 불안.태도.교수효능감. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 논문
  14. 서소영(1997). 유치원 교사의 과학교수 효능감에 따른 과학관련 경험 및 태도에 관한 연구. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문
  15. 송유리, 이종희(2005). 그림악보를 활용한 유아 음악활동이 유아의 리듬개발과 선율 개념 형성에 미치는 효과. 미래유아교육학회지, 12(2), 1-31
  16. 신은수(2000). 놀이에 대한 교사효능감이 교사와 유아의 상호작용과 유아놀이발달에 미치는 영향. 유아교육연구, 20(1), 27-42
  17. 신주현, 김희연(2004). 가정의 음악환경과 예술교육 경험이 유아의 음악능력에 미치는 영향. 아동교육, 13(1), 5-21
  18. 신지선(2005). Gardner의 음악지능이론에 기초한 유아 음악프로그램 개발과 효과 검증. 중앙대학교 대학원 석사학위논문
  19. 안경숙, 이옥주(2003). 소리에 대한 음악과 과학교육 통합 활동이 유아의 음악적 개념에 미치는 영향. 음악교육연구, 24, 49-65
  20. 안재신(2002). 유아음악교육. 서울: 교육과학사
  21. 엄정애, 김경남(2003). 음악감상활동이 유아의 음정감과 리듬감 발달에 미치는 영향. 대한가정학회지, 41(10), 75-84
  22. 유선아(2005). 유아음악교육에 대한 유아교사의 인식 및 현직 교육의 실태. 덕성여자대학교 대학원 석사학위 논문
  23. 유연화(2002). 유아음악교육에 대한 예비교사 인식 연구. 경복논총, 6, 341-354
  24. 윤소연(2003). 학령기전 아동의 유아음악교육에 대한 교사의 인식 연구. 건국대학교대학원 석사학위 논문
  25. 이민정(2001). 관찰을 통해 이해한 유아의 음악활동과 교사 역할. 교육이론과 실천, 11(2), 243-282
  26. 이민정(2002). 음악활동에 관한 교사태도 및 교수실제에 관한 연구. 영유아보육학회지, 30, 19-38
  27. 이숙희(2005). 통합적 유아음악교육이 유아의 음악적 흥미와 음악적 태도에 미치는 영향. 미래유아교육학회지, 12(1), 407-430
  28. 이영옥(1999). 유아 음악교육 활동의 현장 실태 연구. 한양대학교 교육대학원 석사학위 논문
  29. 이홍수(1992). 느낌과 통찰의 음악교육. 서울: 세광출판사
  30. 임혜정(2004). 유아교육기관에서 선호하는 동요에 관한 조사 및 악곡 분석 연구. 덕성여자대학교 대학원 박사학위논문
  31. 장창숙, 황보영란(2001). 유아의 음악감상 활동과 그림 그리기 활동과의 관계 연구. 인간환경복지연구, 1(1), 91-103
  32. 정정희(2001). 유아교사의 수학교수 효능감에 따른 수학수업 실제에 관한 연구. 아동학회지, 22(4), 225-241
  33. 조미진(2004). 유치원 교사의 음악적 능력 분석 연구. 부산대학교 교육대학원 석사학위 논문
  34. 조부경, 서소영(2001). 유치원 교사의 과학 교수 효능감에 따른 과학 교수 실제. 한국과학교육학회지, 21(3), 622-634
  35. 조형숙(1998). 유아교사의 과학교수에 대한 자기 효능감. 유아교육연구, 18(2), 283-301
  36. 조형숙(2001). 유아교사의 과학 지식과 과학교수에 대한 태도간의 관계. 유아교육학총론, 5(1), 117-139
  37. Aleen, M. A. (1996). The role of music and rhyme in emergent literacy: Teacher perspective. Unpublished doctoral dissertation, University of Texas, Austin
  38. Ashton, P. T. (1984). Teachers' sense of efficacy: A selfnorm-referenced construct? ERIC Document Reproduction Service No. ED 323 221
  39. Ashton, P. T. (1985). Motivation and teacher's sense of efficacy. In C. Ames, & R. Ames(Eds.), Research on motivation in education: Vol. 2, The classroom milieu(pp. 141-171). Orlando, FL: Academic Press
  40. Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist, 37(2), 122-147 https://doi.org/10.1037/0003-066X.37.2.122
  41. Crawley, F. E., & Koballa, T. R. (1985). The influence of attitude on science teaching and learning. School Science and Mathematics, 85(3), 222-232 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1985.tb09615.x
  42. Cutrona, C., & Troutman, B. (1986). Social support, infant temperament and parenting self efficacy. Child Development 57, 1507-1518 https://doi.org/10.2307/1130428
  43. Gibson, S., & Dembo, M. H. (1985). Teacher efficacy: A construct validation. Journal of Educational Psychology, 76(4), 569-582 https://doi.org/10.1037/0022-0663.76.4.569
  44. Gordon, E. E. (1990). A music learning theoryfor newborn and young children. Chicago: GIA
  45. Koballa, T. R., & Crawley, F. E. (1985). The influence of attitude on science teaching and learning. School Science and Mathematics, 85(3), 222-232 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1985.tb09615.x
  46. Murphy, M. K., & Brown, T. S. (1986). A comparison of preferences for instructional objectives between teacher and students. Journal of Research in Music Education, 34, 134-139 https://doi.org/10.2307/3344741
  47. Pigge, F. L., & Marso, R. N. (1993). Outstanding teachers' sense of teacher efficacy at four stages of career development. ERIC Document Reproduction Service No. ED 336 206
  48. Riggs, I. M., & Enochs, L. (1990). Toward the development of an elementary teachers' science teaching efficacy belief instrument. Science Education 74(6), 625-637 https://doi.org/10.1002/sce.3730740605
  49. Scott-Kassner, C. (1993). Music Characteristics. MENC
  50. Shrigley, R. L. (1974). The correlation of science attitude and science Knowledge of preservice elementary teachers, Science Education, 58(2), 143-151 https://doi.org/10.1002/sce.3730580202
  51. Snyder, S. (1997). Language, movement, and music-process connections. General Music Today, 7(3), 4-9
  52. Temerman, N. (1998). A survey of childhood Music Education Programs in Australia. Early Childhood Education Journal, 26(1), 1-2 https://doi.org/10.1023/A:1022918406438
  53. Teti, D., & Gelfand, D. (1991). Behavioral competence among mothers of infants in the first years : The mediational role of maternal self efficacy. Child Development, 62, 18-29
  54. Webb, R. (1982). Teaching and the domains of efficacy. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, NY