Attribution Processes of Intergenerational Attitudes among College Students and Their Parents

대학생자녀와 부모의 세대간 태도의 귀인과정

  • 안재희 (경희대학교 생활과학대학) ;
  • 유계숙 (경희대학교 생활과학대학)
  • Published : 2006.10.31

Abstract

This study explores how well parents and their children recognize the social attitudes of one another. Mothers, fathers and youths were asked to state their own opinion on various social issues then predict their children's, fathers' and mothers' responses(attributed attitudes). Empirical evaluation of the possible socialization consequences of actual versus attributed attitudes leads to a series of hypotheses. The data were collected from single students at a university in Seoul and their parents. Included in the seven social attitude were sexuality, educational, economic, political, ecological, religious and family issues. Analysis of the responses 98-110 triads, each consisting a mother, a father and a young adult child showed that both mothers and fathers were limited in their ability to gauge the attitudes of their children. Guided by attribution theory, this study tested several hypothesized relationships between the actual response of mother, the actual response of the father, the perceived response of the mother, the perceived response of the father and the actual response of the child. The theoretical model was tested with AMOS 5.0, utilizing path analysis, which is a form of structural equation modeling with manifest variables. Overall model fit was assessed by examining GFI, NFI, TLI, CFI and RMR. Results of the data analysis can be summarized as follows. First, the children perceived their mothers and fathers to be highly similar in their opinions and the actual responses of the mothers and the fathers were considerably correlated. Second, the fathers' responses whether attributed or actual were more predictive than the mothers' responses to their children's opinions. The alternative model suggests considerable support for the attribution theory. Indeed, within a family, the actual opinions of parents appear to have little direct bearing on the child's orientations, except when the actual orientations are perceived and reinterpreted by the children. It is not what parents think, but what their children think they think that predicts their offsprings' attitudes.

Keywords

References

  1. 김경신(1998). 가족가치관의 세대별 비교연구. 대한가정학회지, 36(10), 145-159
  2. 김계수(2001). AMOS 구조방정식 모형분석. 서울: SPSS 아카데미
  3. 김명자(2004). 부모와 대학생 자녀의 가족생활에 관한 가치 의식과 가족건강성 연구. 한국가족관계학회지, 9(3), 55-80
  4. 김태련 외(2004). 발달심리학. 서울: 학지사
  5. 나은영, 민경환(1998). 한국 문화의 이중성과 세대차의 근원에 관한 이론적 고찰 및 기존 조사자료 재해석. 한국심리학회지: 사회문제, 4(1), 75-93
  6. 박영신, 김의철(1997). 한국 학생의 귀인양식: 초, 중, 고, 대학생의 비교. 교육심리연구, 11(2), 71-97
  7. 삼성복지재단(1996). 신세대의 이해-그들의 의식과 유형
  8. 이경희, 정창주(2000). 귀인이론에 관한 일고찰. 산업경제 연구, 13(1), 1-17
  9. 이창호(2002). 세대 간 갈등의 원인과 해결방안. 2002년 한국 청소년학회, 한국노년학회 공동학술대회, 133-140
  10. 전상진(2004). 세대 개념의 과잉, 세대연구의 빈곤-세대연구 방법에 대한 고찰. 한국사회학, 38(5), 31-52
  11. 정명숙, 김혜리(2005). 삶에 대한 가치관과 청소년의 일상 행동에 대한 지각에서 세대간 차이점과 유사점, 한국심리학회지: 발달, 18(1), 115-135
  12. 정옥분(1998). 청년발달의 이해. 서울: 학지사
  13. 정옥분(2004). 발달심리학. 서울: 학지사
  14. 정철희(1997). 문화변동과 사회민주화: 탈물질주의 가치와 공중-주도 정치. 한국사회학, 31(봄), 61-83
  15. 정태연(2001). 대학생 자녀와 그 부모가 평가한 세대간 차이점과 유사점. 한국심리학회지: 사회문제, 7(2), 1-19
  16. 정태연, 한광희(2001). 20대가 지각한 청소년과 성인과의 세대차이. 한국노년학회, 21(1), 1-14
  17. 제일기획(2003). 대한민국 변화의 태풍-'젊은 그들'을 말한다. 마케팅해부학보고서
  18. 조성남(1991). 부모와 자녀의 세대차이에 관한 일연구. 한국사회학회 후기사회학대회 요약집, 66-73
  19. 조현철(1999). LISREL에 의한 구조방정식모델. 서울: 석정
  20. 함인희(2002). 세대갈등을 너머 세대공존을 향해. 사상, 2000년(봄), 188-209
  21. 허준, 최인규(2000). AMOS를 이용한 구조방정식 모형과 경로분석. 서울: SPSS 아카데미
  22. 황상민(1999). 세대의 계열과 인생주기를 통한 미래사회 성격의 예측. 현상과 인식, 1999년(겨울), 100-118
  23. 황상민, 김도환(2004). 한국인의 라이프스타일과 세대의 심리적 정체성: '세대차이' 연구를 위한 심리학적 모델. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 18(20), 31-47
  24. 황상민, 김현정(1996). 사회적 표상의 개념으로 분석한 청소년 자녀와 부모의 인식차이: 일상생활의 문제행동 빈도와 중요성 지각에서 나타난 의사소통의 특성. 한국심리학회지: 발달, 9(1), 229-250
  25. 동아일보(2003). 세대차, 생각차, 우리도 할 말 있다. 2003. 2. 26
  26. 한겨레21(2002). 40대에게 물어봐. 2002. 5. 29. http://search.hani.co.kr
  27. Acock, A. C. & Bengtson, V. L.(1978). On the Relative Influence of Mothers and Fathers: A Covariance Analysis of Political and Religious Socialization. Journal of Marriage and the Family, 40(3), 519-530 https://doi.org/10.2307/350932
  28. Acock, A. C. & Bengtson, V. L.(1980). Socialization and Attribution Processes: Actual versus Perceived Similarity among Parent and Youth. Journal of Marriage and the Family, 42(3), 501-515 https://doi.org/10.2307/351895
  29. Chilman, C. S.(1980). Parent Satisfactions, Concerns and Goals for Their Children. Family Relations, 29(3), 339-345 https://doi.org/10.2307/583854
  30. Hoge, D. R., Petrillo, G. H. & Smith, E. I.(1982). Transmission of Religious and Social Values from Parents to Teenage Children. Journal of Marriage and the Family, 44(3), 569-580 https://doi.org/10.2307/351580
  31. Inglehart, R(1997). Modernization and postmodernization: Cultural, economic and political change in 43 societies. Princeton University Press
  32. Kelley, H. H.(1967). Attribution Theory in Social Psychology. In D. Levine(ed.). Nebraska symposium on motivation. Lincoln : University of Nebraska Press
  33. Marjorie, E. S. & Kristen, E. H.(2000). Adolescents' Plans for Family Formation: Is Parental socialization Important? Journal of Marriage and the Family, 2(2), 416-429
  34. Schuman, H. & Scott, J.(1989). Generation and Collective Memories. American Sociological Review, 54, 359-381 https://doi.org/10.2307/2095611
  35. Thomas, W. I.(1972). The Definition of the Situation. In J. G. Mannis & B. M. Meltzer(eds.), Symbolic interaction(331-336). Boston: Allyn and Bacon
  36. Thompson, L., Acock, A. C. & Clark, K.(1985). Do Parents Know Their Children? The Ability of Mothers and Fathers to Gauge the Attitudes of Their Young Adult Children. Family Relations, 34(3), 315-320 https://doi.org/10.2307/583568
  37. Whitbeck, L. B. & Gecas, V.(1988). Value Attributions and Value Transmission between Parents and Children. Journal of Marriage and the Family, 50(3), 829-840 https://doi.org/10.2307/352651