초록
본 연구에서는 3차원 시간 정확도를 가진 오일러 공탄성 해석 기법을 개발하였다. 유체-구조를 연계 시 발생할 수 있는 지연(lagging) 오차를 감소시키기 위해서 2차의 staggered 알고리즘을 적용하였다. 비정상 공력 해석과정에서 시간 정확도와 계산 시간을 줄이기 위해 사용된 병렬화된 다중격자기법(parallelized multi-grid method)과 DADI 기법을 기반으로 된 이중시간전진기법(dual-time stepping method)을 사용하였다. 오일러 공탄성 코드의 검증을 위해서 AGARD 445.6 날개 모델의 공탄성 해석을 수행하였다. 해석 결과는 실험값 및 다른 참고문헌의 해석 결과와 비교하였으며, 본 연구의 해석 결과가 다른 참고 문헌의 해석 결과들과 비교하여 상대적으로 실험값에 근접하였다.
In this paper, a three-dimensional Euler aeroelastic analysis program is developed with a second-order staggered algorithm to reduce the lagging errors between the fluid and structural solvers. In the unsteady aerodynamic analysis, a dual-time stepping method based on the diagonalized-ADI algorithm is adopted to improve the time accuracy and a parallelized multi-grid method is used to save the computing time. The aeroelastic analyses of AGARD 445.6 wing model have been performed to verify the Euler aeroelastic analysis code. The analysis results are compared with the experimental data and other computational results. The results show comparatively good correlation when they are compared with other references.