The Effect of Gender Equality Instruction in Home Economic class on the High School Students Consciousness of Gender Equality - focused on the Unit of Design of Home Life -

가정과에 적용한 양성평등 수업이 고등학생의 남녀평등의식에 미치는 효과

  • Bae Eun-Ju (Graduate School of Education Gyeongsang National University) ;
  • Lee Song-Ja (Dept. of Home Economics Education, Gyeongsang National university)
  • 배은주 (경상대학교 교육대학원) ;
  • 이송자 (경상대학교 사범대학 가정교육과)
  • Published : 2005.03.01

Abstract

This study was a quasi-experimental study conducted in ${\ulcorner}$Design of Home Life${\lrcorner}$ unit of high school Home Economics. The purposes of this study was to analyze the effects of gender equity instruction on gender equity consciousness of high school students, and to raise gender equity consciousness of students. The summarized results of this study were as follows; 1. After experiment. gender equality consciousness of experimental group was higher than that of comparison group in all four areas, that is, home life, school life, vocational life and socio-cultural life. So there was statistically significant differences in gender equity consciousness between two groups. 2. The gender equity consciousness of the experimental group was higher In post-test than pre-test, so there was statistically significant differences between pre-test and post-test. On the other hand, there was no statistically significant difference between pre-test and post-test in the comparison group. 3. After experiment, the change-rate of the gender equality consciousness In the experimental group was higher than that of in the comparison group, so there was statistically significant differences between two groups in the change-rate. As results of this study, in the ${\ulcorner}$Design of Home Life${\lrcorner}$ unit of high school Home Economics, it was proved that the gender equity class was effective on raising the gender equality consciousness of high school students in all four areas of home life, school life, vocational life and socio-cultural life.

본 연구는 고등학교 가정과의 ${\ulcorner}$가정 생활의 설계${\lrcorner}$ 단원을 중심으로 실험수업을 실시하여 양성평등 수업이 고등학생의 남녀평등의식에 미치는 효과를 분석하여 양성평등의식 함양과 양성평등교육의 기초를 마련하고자 하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. ${\ulcorner}$가정 생활의 설계${\lrcorner}$ 단원에서 양성평등 수업 후 남녀평등의식의 가정생활영역, 학교생활영역, 직업생활영역, 사회문화생활영역 모두에서 실험집단이 비교집단보다 남녀평등의식이 더 높게 나타나 두 집단간에 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 2. ${\ulcorner}$가정 생활의 설계${\lrcorner}$ 단원에서 양성평등 수업 전과 후 실험집단의 남녀평등의식 사후검사가 사전검사보다 높게 나타나 통계적으로 유의한 차이가 나타난 반면 비교집단에서는 사전검사와 사후검사 간에 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 3. ${\ulcorner}$가정 생활의 설계${\lrcorner}$ 단원에서 양성평등 수업 후 남녀평등의식 전체에서 실험집단의 변화량이 비교집단의 변화량보다 높게 나타나 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 이상의 연구 결과로 볼 때 고등학교 가정과의 ${\ulcorner}$가정 생활의 설계${\lrcorner}$ 단원에서 실험집단에 적용한 양성평등 수업은 가정생황영역, 학교생활영역, 직업생황영역, 사회문화생황영역 4개 영역 모두 고등학생의 남녀평등의식을 높이는데 효과적이었다. 무의식 속에 내재되어 있는 성차별 의식이 짧은 기간에도 불구하고 효과가 있는 것으로 볼 때, 앞으로 지속적인 지도가 절실히 필요하다.

Keywords