Journal of Global Scholars of Marketing Science (마케팅과학연구)
- Volume 15 Issue 3
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- Pages.31-48
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- 2005
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- 2163-9159(pISSN)
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- 2163-9167(eISSN)
The Effect of the Service Guarantee on the Service Reliability, Service Value, Customer Loyalty - Focused on Deluxe Hotel of Busan -
서비스 보증이 서비스 신뢰성, 서비스 가치, 고객충성도에 미치는 영향 -부산지역 특1급 호텔을 중심으로-
- Chung, Ku-Jeom (Youngsan University, School of Hotel & Tourism Management) ;
- Byeong, Ju-Jang (Youngsan University, School of Hotel & Tourism Management)
- Published : 2005.11.30
Abstract
The purpose of the study is to identify the flexibility of marketing effects which applies of practical service guarantee strategy over hotel service and methodological effects of practical service guarantee. And the detailed purposes were: first of all, how service guarantee strategy identified by previous theoretical researches influences on a service reliability and service value practically; second, how service reliability and service value influence on customer loyalty; third, how service guarantee influences on customer loyalty directly. According to the results, 5 hypotheses were selected from 5 research hypothesis proposed in this study. The concrete contents were; First, the study inspected how service guarantee strategy influences on service reliability and service value practically. The result was that service guarantee exerted positive influence on service reliability and service value. Second, the study inspected how service reliability and service value influence on customer loyalty. The result service reliability and service value exerted positive influence on customer loyalty. Third, the study inspected how service guarantee strategy influences on customer loyalty. The result service guarantee exerted positive influence on customer loyalty.
본 연구의 목적은 호텔서비스에 대한 보증전략을 활용한 마케팅 효과의 유효성과 실질적인 서비스 보증의 방법론적 효과를 검증해 보는데 있으며, 연구의 세부적인 목적은 다음과 같다. 첫째 선행연구를 통해 검증된 서비스 보증 전략이 서비스 보증의 신뢰성과 서비스 가치에 실제적으로 어떠한 영향을 미치는지를 검증한다. 둘째, 서비스 신뢰성과 서비스 가치가 고객충성도에는 어떠한 영향을 미치는지를 검증한다. 셋째, 서비스 보증이 고객충성도에는 어떠한 영향을 미치는지를 검증한다. 검증결과에 의하면 본 연구에서 제시한 5개의 연구가설중 5개의 가설이 채택되었으며 구체적인 내용은 다음과 같다. 첫째, 서비스 보증이 서비스 신뢰성과 서비스 가치에 어떠한 영향을 미치는가를 검증한 결과 서비스 보증은 서비스 신뢰성과 서비스 가치에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 서비스 신뢰성과 서비스 가치가 고객충성도에 미치는 영향관계를 검증한 결과 서비스 신뢰성과서비스 가치 둘 다 고객충성도에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 서비스 보증이 고객충성도에 미치는 영향관계를 검증한 결과 긍정적인 영향을 미치는 결과를 도출하였다.
Keywords