Computing Curriculum Design in Secondary School Focused On Computer Science Curriculum

컴퓨터과학 교육을 중심으로 한 중등 컴퓨팅 교육과정 설계

  • 신상국 (고려대학교 교육대학원 컴퓨터교육전공) ;
  • 권대용 (고려대학교 대학원 컴퓨터교육학과) ;
  • 김형신 (고려대학교 대학원 컴퓨터교육학과) ;
  • 염용철 (고려대학교 대학원 컴퓨터교육학과) ;
  • 유승욱 (고려대학교 대학원 컴퓨터교육학과) ;
  • 이원규 (고려대학교 사범대학 컴퓨터교육과)
  • Received : 2005.04.25
  • Accepted : 2005.05.18
  • Published : 2005.05.30

Abstract

The seventh secondary computer education curriculum is focused on computer literacy education. This computer curriculum is an elective course not a required course and is a part of other specific course. This computer education has problems that it is not consecutive, overlapped with other classes and not systematic. This research analyzes the computer education in Israel, India, and Japan. And it suggests the new secondary school computing education curriculum based on computer educating of Computer Curricula 2001 Computer Science, lEEE Computer Society and ACM has suggested 2001 for computer science education in university, and with a standard of 'A Model Curriculum for K-12 Computer Science', the suggestion for computer-science education for all grade of school.

우리나라 7차 교육과정의 중등학교 컴퓨터 교육과정은 컴퓨터 소양교육 중심으로 구성 되어있다. 그리고 특정 교과의 일부단원으로 구성되어 있거나, 필수과정이 아닌 선택과정으로 채택되어있다. 또한 컴퓨터 교육내용이 비연속적이고, 중복과 체계적이지 못한 점 등의 여러 문제점을 갖고 있다. 이에 본 연구에서는 해외의 이스라엘, 인도, 일본의 최신 컴퓨터 교육과정을 분석하고 우리나라 컴퓨터 교육이 나아가야 할 방향을 찾고자 한다. IEEE Computer Society와 ACM이 2001년 대학의 컴퓨터 과학 교육을 위해 제안한 'Computer Curricula 2001 Computer Science'의 컴퓨터 과학 교육 내용과 ACM의 초중등 컴퓨터 교육과정인 'A Model Curriculum for K-12 Computer Science'를 토대로 우리의 현실에 맞는 컴퓨터 과학 교육에 기반을 둔 중등 컴퓨팅 교육 과정을 제안하였다.

Keywords